Tässä 14 mokaa, joihin kokematon tai osaamaton renkaanvaihtaja helposti sortuu – yhdessä asiassa ei kannata luottaa auton ohjekirjaan

Isossa osassa Suomea on korkea aika miettiä talvirenkaiden vaihtamista 5:03
Isossa osassa Suomea on syytä miettiä jo talvirenkaiden vaihtamista.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mihin virheisiin kokematon tai muuten osaamaton renkaanvaihtaja todennäköisimmin sortuu?

Vastaus: Yksinkertaiselta vaikuttava renkaidenvaihto on yllättävän monimutkainen toimenpide. Onnistuneeseen lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan hyvä paikka, oikeat työkalut ja osaamista.

Mikäli jokin näistä puuttuu, kannattaa homma jättää suosilla ammattilaisen hoidettavaksi.

Huolimattomasti tehdyn renkaanvaihdon seurauksena pyörä saattaa irrota, mistä aiheutuu erittäin vakava vaaratilanne liikenteessä. Myös itse vaihtotapahtumaan liittyvät riskit on otettava huomioon, jotta vältetään varmimmin paitsi renkaanvaihtajan loukkaantuminen, myös auton tai työkalujen vaurioituminen. 

Katso: Näin vaihdat renkaat autoosi oikein:

Näissä asioissa osaamaton renkaanvaihtaja tyypillisimmin mokaa

1. Vaihtopaikka

Nosta vain tasaisella ja kovalla alustalla. Epätasaisella alustalla tunkki saattaa kaatua ja pehmeällä alustalla taas painua maahan.

2. Auton paikallaan pysyminen

Auton paikallaan pysyminen tulee varmistaa ennen renkaanvaihdon aloittamista. Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde. Käytä pyöräkiiloja. Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä eli aina vastakkaisessa kulmassa.

3. Tunkki

Auton oma tunkki (mikäli sellainen autossa sattuu olemaan) on usein tosi heppoinen ja tarkoitettu lähinnä pyörän hätävaihtoon tien päällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä pyörää, joutuu auton oma tunkki liian koville. Renkaanvaihtajan tulisikin hommata kunnon tunkki ja huolehtia sen kunnosta.

4. Nostokohdat 

Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista. Oikeat nostokohdat on neuvottu auton käyttöohjekirjassa.

Usein myös auton helmasta löytyy merkinnät, joiden läheisyydestä nostokohtia kannattaa etsiä.

5. Nostotyyny

Tunkin ja auton välissä tulee aina käyttää nostotyynyä. Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.

6. Pulttien tai muttereiden löysäys

Jos yrität löysätä kireässä olevia pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa. Pyöränpultteja tai -muttereita kannattaakin löysätä hieman jo ennen auton nostamista ylös. 

Olennaista on myös huomata, että momenttiavain on tarkoitettu vain pulttien tai muttereiden kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se saattaa vaurioitua.

7. Soviterenkaat 

Tarkasta, ettei pois alta otettavan pyörän soviterengas jää kiinni pyörännapaan. Mikäli jää, se pitää irrottaa ennen uuden pyörän asentamista. Väärä tai ylimääräinen soviterengas aiheuttaa sen, ettei uusi pyörä kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri. 

Puhdista tarkastuksen yhteydessä myös epäpuhtaudet pyörännavasta. Vanteen ja navan väliin jäävät hiekanmurut saattavat aiheuttaa sen, että pyörä löystyy ja irtoaa.

Mikäli uusi pyörä ei ole suorasovitteinen, varmista ennen asennusta, että siinä on asianmukainen soviterengas.

8. Pyörimissuunta

Renkaiden pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään. Erityisesti nastarenkaassa pyörimissuunnan vaihtaminen löystyttää nastoja ja aiheuttaa niiden ennenaikaisen irtoamisen.

9. Renkaiden paikat

Merkitse niiden renkaiden paikat, jotka otat pois auton alta. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen – pyörimissuuntaa vaihtamatta. Näin rengassarja kuluu tasaisesti.

Jos kaksi rengasta on kuitenkin selkeästi parempia kuin kaksi muuta (kulumiseroa yli 2 mm), on paremmat renkaat asennettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

Joidenkin nelivetoautojen käyttöohjekirjassa saattaa tosin olla ohje, että paremmat renkaat tulisi aina asentaa auton etupäähän, koska muussa tapauksessa saattaa auton nelivetojärjestelmä vaurioitua. Tällainen asennustapa on kuitenkin turvallisuusnäkökulmasta varsin riskialtis. Näin ollen tällaisessa autossa onkin syytä uusia kaikki renkaat samanaikaisesti ja kuluttaa rengassarjaa erityisen tasaisesti vaihtamalla takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse riittävän usein.

10. Oikeat pultit ja mutterit

Jos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, ovat myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit usein erilaiset. Jos pyörä asennetaan väärillä pulteilla, se saattaa irrota. Vääränlaiset pultit saattavat myös vaurioittaa autoa, esimerkiksi jarruja. 

Pyöränmuttereiden kohdalla on oltava tarkkana, että ne tulee asennettua oikein päin. Mutterissa on usein kartio, jonka avulla se asettuu vannetta vasten täsmälleen oikeaan kohtaan. Jos mutteri tulee kierrettyä paikoilleen väärin päin (kartio ulospäin), ei pyörä kiristy kunnolla ja mitä todennäköisimmin tulee jossain vaiheessa irtoamaan.

11. Kiristystapa

Kiristä pyöränpultit tai -mutterit ristiin – ei siis vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin. Näin pyörä asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.

Kiristä pultit tai mutterit kevyesti esim. ristikkoavaimella auton ollessa ylös nostettuna. Tee lopullinen kiristys momenttiavaimella, kun auto on laskettu alas.

12. Momenttiavain

Ilman momenttiavainta pyörä saattaa jäädä liian löysälle tai liian kireälle. Liian löysään jäänyt pyörä saattaa irrota. 

Liian kireälle jäänyttä pyörää taas on vaikea irrottaa, jos tienpäällä tulee yllättäen rengasrikko. Vanne saattaa myös vaurioitua, jos pultit kiristetään liian tiukkaan. 

Tutustu juuri kyseisen momenttiavaimen käyttöohjeeseen huolellisesti ennen sen käyttöönottoa. Avaimissa on eroja. Pääsääntö on, että momenttiavain tulisi aina säilyttää niin, että se on käännetty nollille. Vääränlainen säilytys pilaa avaimen. 

13. Jälkikiristys 

Jälkikiristystä ei saa unohtaa. Se tulisi tehdä noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen. 

On mahdollista, että vanteen ja pyörännavan väliin on jäänyt hiekanmuruja tai muita epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löystyttävät pyörän. 

14. Renkaiden varastointi

Pese ja kuivata pyörät huolellisesti ennen varastointia. Poista kulutuspinnan lamelleista ja urista irtokivet. 

Tarkasta myös pyörien säilytystason, kuten esimerkiksi lattian puhtaus. Jos rengaspinon alle jää terävä sepelinmuru puristuksiin, se saattaa vaurioittaa rengasta. Tärkeää on myös, ettei useampia rengassarjoja pinota päällekkäin, mikä aiheuttaisi suuren rasituksen alimpiin renkaisiin.

Säilytyspaikan tulisi olla kuiva ja sen lämpötila saisi olla nollan yläpuolella mutta alle 25 astetta (ihanne 10–15 astetta). Renkaat ominaisuudet heikkenevät ja elinkaari lyhenee korkeissa ja matalissa lämpötiloissa. Sen vuoksi esimerkiksi pannuhuoneessa tai lämpökattilan päällä renkaita ei missään tapauksessa saa säilyttää.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat