Teiden monin paikoin huono kunto rassaa autoilijoita. Valtion vastuulla olevaa tieverkostoa ei tälläkään hetkellä pystytä kunnostamaan riittävästi, joten korjausvelka kasvaa.
Tienpidon määrärahat ovat kasvaneet liki vuosikymmenen, mutta tämäkään ei näytä riittävän autoilun lisääntyessä. Viime vuonna rahaa liikeni 4000 kilometrin asfaltointiin koronaelvytyksellä.
Näin tiet pidettäisiin edes nykykunnossa. Tänä vuonna asfaltointia on liki puolet vähemmän. Tällä vauhdilla korjausvelka vain kasvaa.
– Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto. Jos päästetään vuotamaan, niin se johtaa suurempiin ongelmiin myöhemmin ja tulee kalliimmaksi, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää tilanteen.
Kehysriihessä liikenne- ja viestintäministeriölle sälytettiin suurin säästövaatimus, mutta ministeri lupaa väyliin lisää rahaa lähivuosina. Painopiste on kuitenkin rautateiden kehittämisessä.
– Koko perusväylänpidon potti kasvaa. Olettaisin, että kaikki ovat tyytyväisiä. Joka tapauksessa sekä maanteiden että raiteiden korjausvelka kääntyy laskuun vuosikymmenen loppupuolella, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo.
Katso lisää rahojen jaosta eri väylille ja liikkumismuodoille jutun videolta!