Riikka Purra ja Iiris Suomela ottivat rajusti yhteen bensan hinnasta: "Monella on rahat loppu"

Suomen hallitus on luvannut helpotusta tankkaajille, mutta helppoa keinoa ei ole olemassa.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ja vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela ottivat rajusti yhteen polttoaineiden hinnasta MTV:n Asian ytimessä -ohjelmassa.

Sekä Suomela että Purra ovat yhtä mieltä siitä, että bensan hintaa tulisi saada kohtuullisemmaksi, mutta eri osapuolten esittämät keinot eroavat toisistaan.

Perussuomalaiset on muun muassa vaatinut polttoaineverotuksen laskemista, mikä maksaisi valtiolle satoja miljoonia. Hallituspuolueissa puolestaan valmistellaan kohdennetumpia toimia, joilla ihmisten ahdinkoa voitaisiin helpottaa.

– Varsinkin maaseudulla ongelma on merkittävä ja haasteen tuottaa sekin, että monesti syrjäisemmillä asemilla bensa on kalliimpaa kuin kaupungeissa. Ongelma kertaantuu ja sen tähden tukitoimia on pohdinnassa, Iiris Suomela totesi.

– Bensan hinnan nousu ei keskituloiselle kaupungissa asuvalle, jolla on mahdollista käyttää julkista liikennettä, ole niin suuri, mutta maassamme etäisyydet ovat valtavan pitkiä, muistutti Riikka Purra.

Purran mukaan maakunnissa ihmiset ajavat pitkiä matkoja töihin, kauppaan ja palvelujen piiriin.

– Samaan aikaan nousevat myös muut arjen välttämättömien hyödykkeiden hinnat ja koko kustannustaso nousee. Monella on rahat loppu.

MTV Uutisten tietojen mukaan hallituksen keinovalikoimassa ovat olleet esillä tukitoimet työmatkavähennyksen korottamiseen sekä ammattiliikenteelle kohdennetut helpotukset.

Asian ytimessä keskiviikkoisin kello 21 MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa!

Asian ytimessä on uutisia, puheenaiheita ja viihdyttävää keskustelua Jaakko Loikkasen johdolla.

Miten apu menee perille?

Keinoja pohdittaessa hallitus joutuu pohtimaan sitä, millä tavalla tukitoimet kohdentuisivat tukea eniten tarvitseville.

Bensaveron laskemisella voisi olla suora vaikutus litrahintaan bensapumpulla, mutta veroalen vaikutus julkiseen talouteen voisi olla jopa 800 miljoonaa euroa.

Purran mukaan jonkinlaiset veronalennukset ovat tässä tilanteessa välttämättömiä. Purran mukaan myös ilmastotavoitteita pitäisi maltillistaa.

– Se, että tehdään esimerkiksi työmatkavähennys, ei kohdistu kaikkiin. Se ei kohdistuisi köyhimpiin ihmisiin tai heihin, jotka eivät voi vähentää matkoja tai eläkeläisiin. Bensaveron alennus kohdistuisi kaikkiin. Se ei ole täydellinen vaihtoehto, mutta käsittääkseni hallitus haluaa löytää keinon, joka olisi riittävän kelvollinen. 

– Jos halutaan käyttää melkein miljardi euroa ihmisten tilanteen helpottamiseen, siihen on paljon tehokkaampia keinoja kaikista pienituloisimmille, Suomela totesi.

Pitäisikö ilmastotoimia hidastaa?

Riikka Purran mukaan ilmastotoimista joustamisella olisi vaikutusta esimerkiksi kansalaisten ostovoimaan ja vientisektoriin.

Iiris Suomelan kanta on päinvastainen. Hänen mukaansa Suomen tilanne on jo nyt monia verrokkimaita parempi, sillä Suomen riippuvuus fossiilisista polttoaineista on vähentynyt.

– Kriisi osuu vähemmän kovaa Suomeen ja tämä on fakta, kun verrataan eri maita. Mitä enemmän saadaan käyttöön muita kuin fossiilisia polttoaineita, sitä paremmin energiapolitiikka ja hinnat ovat Suomen käsissä.

Purra puolestaan sivalsi Suomelaa todeten, että dieselillä ja bensiinillä ajamisen sekä öljylämmittämisen on vihreiden ilmastopolitiikan mukaan tarkoituskin kallistua.

– Samaan aikaan olemme kuulleet ilmastopaneelilta, että hallituksen pitää tehdä lisää toimia.

Katso myös alla oleva video, jossa tutkija avaa bensan hintatason kehitystä.

Lue myös:

    Uusimmat