Suurimmat oppositiopuolueet perusuomalaiset ja kokoomus näkevät, että hallitus päätti energiaan liittyvistä tukitoimista opposition patistelun myötä. Oppositiosta kaivataan hallituksen tukipakettiin paljon muitakin tukitoimia, muun muassa erilaisia verohelpotuksia.
MTV uutiset kysyi hallituksen esityksestä kommentteja perussuomalaisten puheenjohtajalta Riikka Purralta ja kokoomuksen varapuheenjohtajalta Antti Häkkäseltä.
Molemmat olivat tyytyväisiä siihen, että hallitukselta tulee tukitoimia, mutta ovat hieman pettyneitä kokonaisuuteen.
– Ensin täytyy olla tyytyväinen siitä, että hallitus viimein reagoi. Me olemme koko viime syksyn jo puhuneet tästä ja kertoneet, miten suuria ongelmia tämä aiheuttaa kansalaisille ja kuljetusyrityksille, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo.
– Sieltä jäivät kuitenkin puuttumaan polttoaineiden ja sähkön verohelpotukset kotitalouksille eikä jakeluvelvoitteen kiristymiseen puututa. Jäi myös puuttumaan ilmastotavoitteiden maltillistaminen, Purra jatkaa.
Myös kokoomuksen Häkkänen korostaa puolueensa esittäneen osin samanlaisia ratkaisuja jo aiemmin, hallituksen oman selvitystyön aikana
– Kokoomus esitti viime viikolla, että tähän hintapiikkiin pitää tehdä täsmätoimia. Muun muassa ammattidiesel ottaa käyttöön ja laajentaa työmatkavähennystä. On hyvä, että hallitus on tarttunut näihin konkreettisiin keinoihin. Mutta kyllä sinne jäi vielä uupumaan paljon, Häkkänen sanoo.
Hallituksen päätöstä työmatkavähennyksen parantamisesta pidetään myös oppositiossa hyvänä ratkaisuna. Parannus auttaa erityisesti syrjäseuduilla asuvia.
Bensaveroa ei lasketa
Hallitus ei innostunut perussuomalaisten esityksestä laskea polttonesteiden verotusta, koska tuntuvat verohelpotukset olisivat voineet maksaa satoja miljoonia euroja eikä niiden tehosta koko maassa olisi ollut takeita. Hinnat voivat vaihdella paljon eri huoltoasemien välillä.
Perussuomalaiset näkee verohelpotuksen yhä hyvänä ratkaisuna.
– Olemme tehneet useita esityksiä, erilaisia veroihin liittyviä alennusesityksiä. Mikään ratkaisu ei ole itsessään täydellinen. Kaikissa on omia ongelmia. Myös työmatkavähennysratkaisu on ongelmallinen. Se ei kohdistu kaikkein pienituloisimpiin tai eläkeläisiin tai muihin autoa käyttäviin. Ja syrjäseuduilla liikutaan muustakin syystä kuin työnperässä, Purra toteaa.
2:14
Kokoomus ei alentaisi bensaveroa vaan on puhunut ennemmin sähköveron alentamisen puolesta. Pörssisähkön hinta on tosin ollut laskussa viime vuoden lopun huippuhinnoistaan.
– Sähköveron alentaminen talvikuukausille voisi olla tilapäinen ratkaisu helpottamaan hintapiikkejä. Pitkällä aikavälillä pitää olla varovainen, ettei energiajärjestelmän peruspilareita sotketa. Järjestelmän vakaus ja tehokkuus tuottavat suomalaisille hyötyä ja siitä on pidettävä huolta, Häkkänen sanoo.
Tuleeko ammattidiesel?
Opposition esille nostama jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että edistetään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Vuoteen 2030 mennessä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian osuus on nostettava EU:ssa 14 prosenttiin liikenteen energian loppukulutuksesta.
Muutos voi osaltaan nostaa bensan ja dieselin hintaa.
Oppositio toivoo, että hallitus saa pikaisesti aikaan päätöksen ammattidieselistä eli verotusjärjestelmästä, jossa kuorma-autoihin tankatusta dieselistä palautetaan polttoaineveroja takaisin auton haltijalle. Hallitus selvittää muutosta.
– Ammattidieselistä on kyse myös teollisuuden kilpailukyvystä. Toivoisin, että hallitus pikaisesti veisi tätä eteenpäin, eikä syntyisi vuosien prosessia. Kuljetukset ovat keskeinen tekijä kilpailukyvyssä. Sijoittuuko tänne tehtaita vai lähteekö niitä pois, Häkkänen pohtii.
Hallitus vastaa tiistaina perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike nytin jättämään välikysymykseen bensan ja sähkön hinnoista. Välikysymyksessä vaaditaan polttoaineverojen alentamista, ammattidieselin käyttöönottoa sekä kotitalouksien sähköveron alentamista.