"Riisuntasovellusten" suosio kasvussa – moni uhri ei saa koskaan tietää

Ihmisiä "riisuvien" tekoälysovellusten suosio on kasvussa.

Tekoälyä on jo käytetty moniin melko kyseenalaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi tämä juristi käytti ChatGPT:tä oikeusjutussa, mutta tekoäly viilasi huolella linssiin. Digihuijari voi AI:n avulla myös varastaa äänesi huijaustarkoituksiin.

Lisää epäasiallisia käyttötarkoituksia on jälleen tarjolla: someverkostojen analysointiyritys Graphika kertoo analyysissaan, että muita ihmisiä "riisuvien" tekoälysovellusten suosio on kasvussa. Pelkästään syyskuussa 2023 noin 24 miljoonaa käyttäjää vieraili "riisuntasivustoilla", joilla kenestä tahansa voi luoda tahdonvastaisia intiimejä kuvia.

Luovat kuvitteellisen alastoman vartalon kasvoille

Sovellusten ja sivustojen tarkoitus on luoda henkilölle alaston vartalo. Tekoäly luo kuvitteellisen vartalon sille syötettyihin kasvoihin. Moni sovellus toimii vain naisiin, kertoo Bloomberg

Niin sanottu deepfake on ollut huolenaihe jo pitkään. Deepfake, suomeksi siis syväväärennös, hyödyntää tekoälyä muokatakseen ihmisen kasvoja videossa tai valokuvassa. 

Kuvitteellinen alastomuus voisi olla taas uusi tapa tuottaa esimerkiksi kostopornoa

Tietyistä kehon piirteistä joutuu maksamaan

Graphikan analyytikko Santiago Lakatosin mukaan nykyiset tekoälytuotokset ovat hyvin realistisia eivätkä esimerkiksi sumeita kuten monet edeltäjänsä. Osa sovelluksista on maksullisia, mikä tekee niistä mahdollisesti rahakasta bisnestä.

– Jos sovellusten sanaa uskoo, nettisivumainoksen mukaan siellä on yli tuhat käyttäjää päivässä, Lakatos kuvaa.

Sovellus saattaa myös pyytää rahaa tietyistä ominaisuuksista, kuten iästä tai tietyistä kehon piirteistä.

Moni uhri ei koskaan saa tietää hänestä tehdyistä kuvista. 

Sovelluksia mainostetaan esimerkiksi X-palvelussa (ent. Twitter) sekä jopa YouTubessa. Eräs sovellustili Instagramissa esimerkiksi mainosti Graphikan analyysin mukaan sanoen "riisu kuka tahansa haluamasi nainen" sydänsilmäisen emojin kera. 

Bloombergin mukaan Google ilmoitti, ettei salli mainoksia, joissa on "seksuaalista sisältöä".

– Olemme käyneet mainitut mainokset uudelleen läpi. Poistamme ne, jotka rikkovat sääntöjämme, yhtiö lupasi. 

Katso myös: Kokeilimme, kuinka kenen tahansa kasvot voi liittää suosikkielokuviin

Deepfake-trendi leviää netissä – omat kasvot voivat loistaa suosikkikohtauksissa tai meemeissä 0:26
Näin deepfake toimii.

Lähteet: Bloomberg, Graphika

Lue myös:

    Uusimmat