Suomalainen tekniikka on maailman huippua, kun puhutaan automaattisesti kulkevien autojen kehittämisestä, kertoo Matti Kutila Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä.
Hän on seurannut eri tutkimuslaitosten ja autoteollisuuden edistymistä automaation saralla.
– Voin ihan hyvällä omatunnolla sanoa, että kyllä me ollaan ihan samalla viivalla tutkimuslaitosten ja Euroopan autoteollisuuden kanssa, hän toteaa.
VTT esitteli tänään Tampereella Suomen ensimmäisen tieliikenteeseen kokeiluluvan saaneen robottiauton Marilynin ja tämän puolison Martinin.
Ympäristö haasteena
Suurimpia haasteita auton tekoälylle aiheuttavat ympäristön havainnointi. Esimerkiksi sumu, peittynyt tien reunaviiva, tietyöt sekä liikennesääntöjen vastaisesti ajavat kanssakulkijat tuottavat robottiautolle haasteita.
Erilaisia havainnointitekniikoita ja muita automaation apuja käytetään henkilöautoissa jo nyt, ja Kutila arvioikin automaation kasvavan autossa pikkuhiljaa kohti täysautomaatiota.
Robottiautojen uskotaankin tulevan ennen henkilöautoja käyttöön esimerkiksi konttinostureissa, kuorma-autoissa sekä lastaajissa esimerkiksi satamiin ja kaivoksiin. Niissä säästä ja muusta liikenteestä johtuvat häiriöt voidaan minimoida.
Videolla Kutila arvioi myös, milloin robottiautot nähdään henkilöliikenteessä.