Tekoälyä hyödyntävä verkkopalvelu on onnistuneesti riitauttanut ja kumonnut 160 000 parkkisakkoa Lontoossa ja New Yorkissa, kertoo The Guardian.
"Maailman ensimmäiseksi robottilakimieheksi" kutsutun DoNotPay-palvelun taustalla on 19-vuotias, Stanfordin yliopiston toisen vuoden opiskelija Joshua Browder. DoNotPay avustaa käyttäjiään riitauttamaan parkkisakkoja yksinkertaisen chat-käyttöliittymän välityksellä.
Palvelun käyttäjä vastaa aluksi yksinkertaisiin kysymyksiin, joiden perusteella tekoäly päättää onko käyttäjän saamasta parkkisakosta mahdollista tehdä valitus. Jos sakon määräämisperusteet ovat kyseenalaiset, palvelu ohjaa käyttäjän valitusprosessin läpi.
Ajatuksen palvelun kehittämiselle Browder sai ollessaan 18-vuotias ja saatuaan itse 30 parkkisakkoa Lontoossa ja kaupungin ympäristössä.
Sen jälkeen kun ilmainen palvelu lanseerattiin Lontoossa ja New Yorkissa vajaat kaksi vuotta sitten, DoNotPay on tehnyt yhteensä 250 000 valitusta, joista 160 000, eli 64 prosenttia on mennyt läpi.
”Robottilakimiehen” palveluita hyödyntäneet autoilijat ovat säästäneet yhteensä yli neljä miljoonaa dollaria, eli noin 3,6 miljoonaa euroa.
Seuraavaksi Browder aikoo viedä DoNotPay-palvelunsa Seattleen. Hän on puhunut myös mahdollisuudesta toteuttaa lakineuvontapalvelu myöhästyneiden lentojen korvausvaatimusten kanssa painiville matkustajille sekä uusissa ja tuntemattomissa oikeusjärjestelmissä sukkuloiville pakolaisille.
Browder on myös kertonut kehittävänsä tekoälyjuristille kehitysalustaa, jota olisi mahdollista käyttää ilman ohjelmointitaitoja. Ajatuksena on, että lakioppineet voisivat osallistua uusien chat-pohjaisten tekoälypalveluiden kehittämiseen ja tulevaisuudessa tekoälyjuristit voisivat tarjota lakiapua yksinkertaisissa asioissa ilman kohtuuttomia korvauksia.