Itä-Suomessa koronarokotusten varaaminen on kuumentanut tunteita.
Hoitajat ovat saaneet rajua palautetta asiakkailta siinä määrin, että Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun soten ylihoitaja Katja Ahonen päätti kirjoittaa aiheesta blogikirjoituksen.
Ahonen avasi blogikirjoituksensa taustoja MTV Uutiset Liven lähetyksessä.
– Viime kuukausina terveysasemien puhelinpalveluihin on tullut enenevissä määrin puheluja, jossa asiakkaat ovat käyttäytyneet hoitajia kohtaan epäasiallisesti tai loukkaavasti, Ahonen kertoo.
Ahosen mukaan hoitajat ovat päivittäin joutuneet kuuntelemaan negatiivista palautetta esimerkiksi rokotusjärjestelyistä tai rokotusten saatavuudesta.
Lue myös: "Anna h**ra se aika nyt heti!": Koronarokotuksen odottaminen kuumentaa tunteita – näin järkyttävää palautetta hoitajat joutuvat kuuntelemaan
Epäasiallinen käyttäytyminen on näkynyt muun muassa kiroiluna, huutamisena ja nimittelynä.
– Tietyt asiakkaat ovat hieman tuskastuneita oman rokotusvuoronsa odottamiseen.
– Poikkeusolosuhteet ovat varmasti aiheuttaneet asiakkaissa myös ahdistuneisuutta ja pelkoa, joka on johtanut tunteiden purkautumiseen.
Ahonen kertoo, että monet hoitajat ovat hyvin väsyneitä jatkuvaan negatiivisen palautteen saamiseen.
– Totta kai se on henkisesti kuormittavaa.
Suomessa ensimmäisen rokoteannoksen on tähän mennessä saanut 1,7 miljoonaa ihmistä, mutta monen mielestä rokotustahti on ollut liian hidas. Ahonen muistuttaa, että rokotusjärjestelyt on toteutettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksen mukaisesti.