Oman koronarokotevuoron odottaminen on saanut osan kansalaisista tunteet kuumenemaan ja käyttämään epäasiallista kieltä terveydenhuollon henkilöstöä kohtaan.
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sote kertoo, että terveysasemien henkilökunta joutuu kuuntelemaan asiakkaiden epäasiallista ryöpytystä tunnista, päivästä ja viikosta toiseen.
– Anna huora se aika nyt heti!
– Toivottavasti saat koronan ja kuolet!
– Saatana, miksi en saa rokotetta heti?
Nämä ovat esimerkkejä kansalaisilta tulleesta palautteesta, joita Siun sote on nostanut esiin Facebook-päivityksessään.
Ylihoitaja Katja Ahonen kirjoittaa Siun soten blogissa, että enenevissä määrin terveysasemien puhelinpalveluun tulee puheluita, joissa hoitajia kohtaan käyttäydytään loukkaavasti.
Palautteet liittyvät koronarokotusjärjestelyihin ja vastaanottoaikoihin.
– Heille kiroillaan ja puhutaan epäasiallisesti.
"Jossain vaiheessa se kamelinkin selkä tuppaa katkeamaan"
Ahonen toteaa ymmärtävänsä, että korona-aika on ollut raskasta ja aiheuttanut osalle asiakkaista paljon ahdistusta ja pelkoakin. Lisäksi oman rokotusvuoron odottaminen voi olla tuskastuttavaa.
Hän kuitenkin huomauttaa, että hoitajatkin ovat ihmisiä, joilla on tunteet.
– Tässä jatkuvassa tulilinjassa työskentelyssä hoitajien jaksaminen on koetuksella ja tämän vuoksi haluan sanoa sen, että älä riko hoitajaasi, koska se ei ole kenenkään etu, jos menetämme kallisarvoista ja osaavaa henkilökuntaa sen vuoksi, että henkinen kuormitus käy liian suureksi.
– Jossain vaiheessa se kamelinkin selkä tuppaa katkeamaan, Ahonen kirjoittaa.
Hän muistuttaa, että rokotusjärjestelyt on toteutettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksen mukaisesti.
Kirjoituksesta uutisoi ensin Iltalehti.