Kalle Rovanperän manageri Timo Jouhki on todella kiitollinen suomalaisviranomaisille, jotka ovat mahdollistaneet Rovanperän osallistumisen kahteen MM-ralliin tällä kaudella.
Lokakuun ensimmäisenä päivänä 17 vuotta täyttävä Rovanperä ajaa Britannian ja Australian MM-ralleissa Fordin R5-autolla, eli samalla kalustolla, jolla kisataan WRC2-luokan MM-sarjaa.
Se on mahdollista, koska Liikenteen turvallisuusviraston Trafi on myöntänyt Rovanperälle hankkia ajokortin jo 17-vuotiaana. Hänen täytyy vielä läpäistä ajokoe. Esimerkiksi Jari-Matti Latvala ajoi ensimmäisen MM-rallinsa 17-vuotiaana, mutta hän oli hankkinut tuolloin ajokortin Englannissa.
– Tämä on sillä tavalla ainutlaatuista, että Kallella on kortti Suomesta ja suomalaiset viranomaiset, nimenomaan Trafi, oli niin myönteinen ja asia saatiin käsiteltyä oikealla tavalla. Täytyy antaa suurkiitos Trafille, että Kallella on mahdollisuus ajaa kortti jo 17-vuotiaana, Jouhki kiittelee.
– Toki hänen täytyy vielä suorittaa se kortti, ajokoe on vielä suorittamatta, Jouhki muistuttaa.
Erikoisjärjestelyt eivät ole Rovanperälle uutta, sillä hän on saanut jo Latvian, Suomen ja Italian autourheilun kattojärjestöiltä luvat kisata kussakin maassa.
Hallinnollista työtä erilaisten lupien hankkimiseen on pitänyt tehdä paljon, mutta kaikki lähtee kuitenkin siitä, että kyseessä on poikkeuksellinen lahjakkuus.
Ensi kauden tavoite kuusi MM-rallia
Walesissa ja Australiassa ajettavien MM-rallien tärkein tavoite on hankkia kokemusta tulevaisuutta varten. Se on ollut mielessä koko kauden ajan, siksi Rovanperä hyökkäsi Italian asfalttiteille.
– Se on Kallen kohdalla lähes kaikissa kilpailuissa se pääasia. On pyritty kilpailemaan hyvin monipuolisesti erilaisissa olosuhteissa, erilaisilla pinnoilla ja erilaisilla autoilla. Italiassa hän on ajanut kuusi kisaa, kaksi soralla ja neljä asfaltilla. Hän on kehittynyt oikein hyvin asfalttiajossa, mikä on Italiassa ollut päätarkoitus, Jouhki kertoo.
Rovanperä on ollut mukana Hyundai-tallin nuorten kuljettajien kehitysprojekstissa. Hän on selviytynyt kahdeksan kuljettajan joukkoon, josta valitaan yksi kuski ajamaan R5-luokan Hyundailla tietynlainen kokonaisuus MM-ralleja. Neuvotteluja käydään tiukasti ensi kaudesta ja WRC2-paikasta.
– M-Sport (ajattaa Fordia) on luonnollinen vaihtoehto, jos Hyundai tai joku muu – meillä on muutamia muita vaihtoehtoja, joita punnitaan – ei toteudu. Tarkoituksena on yrittää ajaa semmoinen kuusi MM-kisaa, ne on ne MM-rallit, joita Kalle saa ajaa, Jouhki selventää.
Esapekka Lappi voitti viime kaudella WRC2-mestaruuden Skodalla ja tänä vuonna saman tallin ruotsalaiskuljettaja Pontus Tidemand on jo varmistanut mestaruuden. Jouhkin mielestä Skodan valtakausi ei välttämättä johdu autosta, vaan nimenomaan kuljettajista.
– Skodalla on ehkä ollut laajempi ja parempi kuskivalikoima. M-Sportilla on myös hyvät vehkeet, kuskirintama on ollut yhtä laaja, mutta kvaliteettia ei ole ollut yhtä paljon. Fordilla pärjää ilman muuta ja mitä nyt on Hyundaita testattu, se on varmasti saman tason auto. Kalle pärjää millä vehkeellä noista vain, Jouhki lupaa.
WRC-tallit seuraavat tiukasti
Lopputavoite on luonnollisesti WRC-kuninkuusluokka ja lopulta maailmanmestaruus. Vaikka Rovanperä on nuori, tavoitteet ovat jo nyt korkealla. Jouhki on varma, että toisen polven kuski on jo pian MM-sarjan vakiokasvo.
– Aikajännettä on hirveän vaikea sanoa, mutta sanotaan nyt näin, että ihmettelisin, jos hän ei olisi parin vuoden sisään ihan vakituinen tehdaskuljettaja ja ajaisi WRC-luokassa. Kaikenlaista voi aina sattua, kilpailutilanne on tiukka ja talleilla on sopimuksia, mutta kun katsoo sitä porukkaa, joka siellä ajaa ja miten Kalle ajaa jo tällä hetkellä, ja millaista kokemusta hän tulee saamaan tämän meidän ohjelman mukaan, uskoisin että pari vuotta on ihan realistinen tavoite, Jouhki povaa.
Teinitähden kyvyt eivät ole jääneet huomaamatta kuninkuusluokan johtoportaissa.
– Kyllä kaikki pitävät häntä silmällä. Kaikki ovat seuranneet hyvinkin tarkkaan jo pidemmän aikaan, niin Mäkisen Tommi (Toyota) kuin Hyundain kaverit ja M-Sportin Malcolm Wilson. Kyllä heillä on ihan selkeästi mielenkiintoa ja innostusta Kallen suuntaan, Jouhki linjaa.