Suomalaisten elintarvikkeiden vienti on noussut viime vuosina yli kahden miljardin euron arvoiseksi. Kasvu viimeisen viiden vuoden aikana on ollut noin 30 prosenttia.
Inflaatio aiheutti vientiin viime vuonna pienen notkahduksen, koska ostovoiman heikentyminen on heikentänyt useimmiten kalliimpien suomalaistuotteiden menekkiä.
Suomesta viedään ulkomaille pääasiassa jalostettuja tuotteita, koska suomalaiset eivät voi kilpailla muita halvemmilla raaka-aineilla.
Viennillä on suuri merkitys koko ruoka-alan pärjäämiseen.
– Elintarvikevienti on merkittävää koko kansantaloudelle, koska 80 prosenttia viennin arvonlisästä jää Suomeen eli raha jää pyörimään tänne. Voimme kasvun myötä nostaa volyymia ja tuoda lisää rahaa ketjuun niin alkutuotantoon kuin teollisuuteen, kertoo Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.
Kannattava vienti vaikeaa
Vienti ulkomaille on vaikea ja aikaa vaativa urakka. Esimerkiksi Valio korostaa, että kuluttajien tarpeet on tiedettävä tarkkaan, jotta vienti kannattaa.
Valio vastaa noin neljänneksestä Suomen elintarvikeviennistä ja on yksi suurimpia ellei suurin viejä.
– Minkä ratkaisun se tuote tuottaa asiakkaalle? Siitä lähtee kannattavan viennin lähtökohta. Sitten on myös paljon konkretiaa, mikä on se jakelumalli, logistiikka, kustannukset ja ihan vientiluvat esimerkiksi ruuan osalta. Ruokaviraston kanssa teemme tässä yhteistyötä, kertoo Valion ydinliiketoiminnoista vastaava johtaja Elli Siltala.
Siltala painottaa, että vientiä varten on tehtävä tuotekehitystä ja perehdyttävä tarkasti kohdemaan kulutustottumuksiin.
– Sanotaan, että viennin tekeminen on helppoa, mutta kannattavan viennin vaikeata, Siltala toteaa.
Ehkä apua maataloudelle
Elintarvikeviennistä toivotaan apua myös kriisin partaalla olevalle maataloudelle.
Ilmasto- ja ympäristöystävällisyyden pitäisi olla suomalaisten etu ja hyvät vesivarannot ovat myös suuri apu.
– Meillä on Suomessa uusiutuvat vedet. Esimerkiksi Etelä-Euroopassa kuivuus lisääntyy, kuten viime kesänä nähtiin. Tämä meidän kestävällä polulla oleva suomalainen ruuantuotanto on tulevaisuudessa myyntivaltti, Ismail pohtii.
Kasvun jatkuminen kysyy yhä uusia vientilupia maailmalle ja alan yrityksiltä voimia kansainvälistyä.
Myös Valion Siltala uskoo, että ympäristönäkökulmat korostuvat ruokatrendeissä.
– Teemme paljon töitä meidän ilmasto-ohjelman eteen ja leikkaamme ilmastopäästöjämme tilatasolta asti. Ilmastovaatimukset näkyvät niin kuluttajien kuin teollisuuden kiinnostuksessa, hän sanoo.