Hinta ratkaisee selvin seurauksin ruokakaupassa – halpamerkit menestyvät, kotimaisuus kärsii

Hinta on yhä monelle suomalaiselle ratkaiseva tekijä ruokaostoksilla, koska hintojen nousu on pakottanut kotitaloudet etsimään säästöjä. Halpojen tuotteiden suosion kasvu on lisännyt kauppaketjujen omien tuotemerkkien kysyntää, koska ne ovat useimmiten halvempia kuin niin sanotut brändituotteet.

Elintarviketeollisuus on kehityksestä huolissaan, koska muutos on tarkoittanut tuontituotteiden menekin kasvua.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden vahvuuksiin kuuluvat laatu ja vastuullisuus, ei niinkään halpa massatuotanto.

Ulkomailla pystytään tuottamaan alhaisemman hintatason myötä elintarvikkeita halvemmalla.

Elintarvikekaupassa ovat pärjänneet viime aikoina erityisesti kauppaketjujen omat merkit, jotka ovat usein halvempia, mutta vähemmän kotimaisia.

– On huolestuttavaa, että private label -tuotteista tuontituotteet ovat kasvussa. Elintarviketeollisuuden suuri huoli on siinä, että jos kauppojen omat merkit muuttuvat ennemmin kansainvälisiksi tai pohjoismaisiksi tuotteiksi, niin tuotetaanko niitä Suomessa enää jatkossa, pohtii Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.

Fazer huolissaan

Esimerkiksi Suomen suurin makeisvalmistaja Fazer on huolissaan kilpailun kovenemisesta ulkomaisten tuotteiden kanssa, kun hallitus päätti korottaa makeisten ja suklaan arvonlisäveroa.

Veronkorotus nostaa kaikkien makeisten hintoja, mutta laatuun ja vastuullisuuteen investoineiden yritysten kyvyt hintakilpailussa ovat heikompia.

– Jos hinta nousee, on nähty, että kuluttajat siirtyvät edullisempiin tuotteisiin, jotka saattavat olla ulkomailla valmistettuja, ehkä alemman laadun tuotteita. Sitä kautta se vaikuttaa kotimaiseen elintarviketeollisuuteen, Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja Heli Anttila sanoo.

Fazer on hämmästellyt hallituksen makeisveron korotusta, koska osa herkuttelutuotteista jää alemman arvonlisäveronkannan alle.

Elintarvikkeissa yksi vahva kuluttajatrendi on perinteisten kategorioiden sekoittuminen. Herkuttelutuote voi olla myös perunalastut, vanukkaat tai aamiaismurot. Hallituksen esityksessä jätetään samalla kokonaan huomioimatta paljon suolaa ja rasvaa sisältävät tuotteet, joiden kulutus on kasvanut voimakkaasti, Fazer tiedotti viime viikolla.

Hinta ratkaisee

Suomalaiset jatkavat halpojen elintarvikkeiden metsästystä todennäköisesti vielä tämän vuoden ajan. Hintojen nousu ja heikko taloustilanne ovat pakottaneet monen katsomaan ennemmin hintalappua kuin laatua.

– Halpa hinta on ollut viimeiset pari vuotta se, mikä on ollut monelle ratkaiseva tekijä. Tänäkin vuonna hinta on se kaikkein suurin vetotekijä ja sitten on tarjouskampanjat eli ostetaan sitä, mitä kauppa puskee erilaisissa kampanjoissa eteenpäin, Ismail sanoo.

Ruoan hinta on noussut kahdessa vuodessa yli 20 prosenttia. Tänä vuonna esimerkiksi PTT on arvioinut hintojen lähtevän varovaiseen laskuun.

Talouskasvun arvioidaan kääntävän kuluttajien valintoja kohti kotimaisuutta, laatua ja vastuullisuutta vasta ensi vuoden puolella.

– Ensi vuonna vastuullisen ruoan kulutuksessa on huomattavaa kasvua. Megatrendinä vastuullisuus kasvaa vuosikymmenen aikana merkittävästi, Ismail toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat