Marcus Ericsson selvisi Monzan perjantain harjoitusten rajusta onnettomuudestaan säikähdyksellä, mutta pahasti olisi voinut käydä. F1-autojen liikutettavan takasiivekkeen (DRS) turvallisuus puhuttaakin jälleen.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Italian GP viikonloppuna
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Italian GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Kauhistuttavan F1-ulosajon syy varmistui – tallitoverin autossa sama vika!
Ericsson menetti autonsa hallinnan, koska hänen DRS:nsä ei sulkeutunutkaan. Kuljettajalla ei ollut mitään tehtävissä.
Renault-tallissa kisaava Carlos Sainz kritisoi DRS-siivekkeen turvallisuutta.
– Se on keinotekoinen laite. DRS on vaarallinen asia, Sainz sanoi Autosportin mukaan.
Sainz ehdottaakin DRS:stä luopumista.
– Jos se ei sulkeudukaan, muuttuu auto täysin. Tasapainon ja jarrutusten osalta. Joten mietinkin, voisiko Formula ykkösiä kehittää siten, ettei DRS:ää tarvittaisikaan.
DRS otettiin Formula ykkösissä käyttöön ohitusten helpottamiseksi. Sainz myöntää, että ohittaminen ilman DRS:ää olisi käytännössä mahdotonta.
Sainz heittääkin pallon sääntömuutoksia pähkäileville F1:n kaupalliselle omistajalle Liberty Medialle sekä Kansainväliselle Autoliitolle FIA:lle.
– Luulen, että tällä hetkellä tarvitsemme DRS:ää, koska muutoin ohittaminen onkin aika lailla mahdotonta. Mutta toivottavasti he kehittäisivät Formula ykkösiä ilman DRS:ää, Sainz pyytää.
Ericssonin onnettomuus pelästytti kilpakumppaneita.
– Se oli todella pelottavaa. Istuin autossani pilttuussani, eikä haluaisi nähdä sellaisia tapahtumia tv:stä, kun on lähdössä radalle, kommentoi Toro Rosso-tallin Pierre Gasly.
F1-autojen turvallisuudesta kertoo paljon, ettei Ericsson saanut vammoja.
– Näin hänen nousevan autostaan. Olinkin itse asiassa yllättynyt, että hän vaikutti olevan täysin ok. Sellaisessa nopeudessa, 330 kilometrin tuntivauhdissa, kun menettää auton hallinnan ja osuu seinään volttien kera, ei ole koskaan mukavaa, Gasly totesi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.