Red Bullin huippukuski Max Verstappen ja Mercedeksen mestarikuljettaja Lewis Hamilton haluaisivat päästä eroon DRS-menetelmästä formula ykkösissä.
Ohittamista F1-sarjassa pyritään nykyään helpottamaan DRS-menetelmällä, jossa takana ajava kuljettaja saa avata autonsa takasiiven ilmanvastuksen vähentämiseksi. Lisäksi sarjan aerodynaamisia sääntöjä muokattiin tälle kaudelle, jotta edellä ajavan auton seuraaminen lähellä – ja tätä myötä ohittaminen – olisi helpompaa.
Radoilla on yleensä kaksi DRS-aluetta, mutta esimerkiksi tämän viikonlopun Bahrainin GP:hen lisättiin kolmas pätkä, jossa takasiiven saa avata.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Bahrainin GP suorana 29.-31.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55,
2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 18.10, ennakkotunnelmat klo 17.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Hollantilainen Verstappen ei ole täysin suuntauksen ystävä.
– Tavallaan en ehkä halua tehdä ohituksia DRS:n avulla. Tykkäisin siitä, jos sarjassa pyrittäisiin eroon DRS-ohituksista, Verstappen kommentoi racefans.netille Bahrainissa torstaina.
– Tällä hetkellä se on kuitenkin hyvä ratkaisu niillä radoilla, joilla ei normaalisti pääse ohi.
LUE MYÖS: "Max vastaa narsistin määritelmää" – Verstappenilta vastaus Nico Rosbergin kommentteihin
Verstappen tekisi heti yhden muutoksen DRS-sääntöön.
– Alueita voisi lyhentää. Ne ovat pidentyneet vuosien saatossa.
Lewis Hamilton huomauttaa, että ohitusongelman taustat ovat syvällä nykyautoissa.
– Loppujen lopuksi DRS on kuin laastari huonotasoiselle kilvanajolle, mikä johtuu nykyautojen suunnittelusta. Mutta tilanne on mikä on. Näiden autojen perustavanlaatuista rakennetta ja mahdollisuuksia autojen seuraamiseen ei voi muuttaa, joten kilvanajosta pitää jollain tavoin tehdä helpompaa, Hamilton totesi DRS:n tarpeellisuudesta.
Brittikuski uskoo, että kolmas DRS-alue tekee Bahrainin kisasta jännittävämmän.
– Täällä sinun tulee olla todella paljon nopeampi edellä ajavaa autoa, jotta pääset tästä ohi. DRS pienentää tuota aikaa, mikä on positiivinen juttu, Hamilton päättää.