Kunnia uusien Volvojen ilmeestä kuuluu Thomas Ingenlathille – nyt hän kipparoi nuorta ruotsalaisvalmistajaa, jonka maailmanvalloitus on alkamassa Kiinasta ja Norjasta

Yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista sähköautoista on Volvon sisarmerkin esittelemä Polestar 2. Automotive News Europe haastatteli Polestarin toimitusjohtajaa sekä tulevasta täyssähkömallista että emostaan erkautuneen brändin näkymistä.

Polestar on Ruotsin Göteborgissa päämajaansa pitävä sähköautovalmistaja. Yhtiön nimi on tullut tutuksi Volvon suorituskykyisempien mallien lisänimenä, mutta tätä nykyä kyseessä on aivan oma brändinsä.

Polestarin toimitusjohtaja on automuotoilijana uraa luonut saksalainen Thomas Ingenlath, 55. Ennen hyppäämistään nykyisiin saappaisiinsa, toimi Ingenlath Volvon muotoilujohtajana.

Eli mikäli pidät nyky-Volvojen ilmeestä, on Ingenlath se kaveri, jota kannattaa kiittää.

Ennen Volvo-vuosiaan Ingenlath työskenteli pitkään Volkswagen-konsernin palveluksessa. Hänen kynästään on saanut alkunsa muun muassa Volkswagen Bora ja Skoda Superb.

Polestarin ensimmäinen auto, Polestar 1, saadaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana. Kyseessä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä valmistajan ensimmäinen ja viimeinen ei-täyssähköinen auto. Polestar 1 on Volvo S90:een pohjautuva urheilullinen hybridicoupe, jolla pääsee yhdellä latauksella huimat 150 kilometriä.

Yli 150 000 euron hintaista autoa ei kuitenkaan ole tarkoitettu massamarkkinoille, vaan sen valmistusmäärä on varsin rajallinen. Ensin Polestar ilmoitti, että autoja on määrä myydä 500 kappaletta, mutta auton saama vastaanotto oli niin positiivinen, että valmistusmäärä on nostettu tiettävästi ainakin 1 500 yksilöön.

Vuonna 2020 markkinoille saapuva Polestar 2 on kuitenkin täysin toista maata. Se on sekä ensimmäinen laajempaan sarjatuotantoon tuleva Polestar-malli että valmistajan ensimmäinen täyssähköauto.

Ingenlathilla sekä koko Polestar-tiimillä on tähtäimissään ensisijaisesti Tesla Model 3. Polestar 2:n hinta tulee asettumaan 40 000 euron ja 60 000 euron välimaastoon, ja toimintasäteeksi on luvattu noin 450 kilometriä.

Autoa tullaan myymään ensisijaisesti palveluna. Asiakas saa auton käyttöönsä kiinteää kuukausimaksua vastaan. Polestarin vision mukaan auton omistamisen tulisi muistuttaa enemmän puhelimen omistamista.

"Mahtavan tehokas pikku peto"

Automotive News Europen toimituspäällikkö Douglas A. Bolduc istahti alas Ingenlathin kanssa keskustellaakseen Polestar 2:sta ja sen saamasta vastaanotosta yksityiskohtaisemmin.

Ingenlathin mukaan uuden sähköautomallin esittely saa tänä päivänä runsaasti huomiota, koska aihe on niin näkyvästi pöydällä.

– Minusta oli henkilökohtaisesti hienoa huomata ihmisten ymmärtäneen, millaisesta saavutuksesta tässä on kyse, että voimme tuoda premium-tasoisen sähköauton alle 60 000 euron hintaluokkaan. Se ei ole helppoa, Ingenlath hehkutti.

– Samaan aikaan olemme onnistuneet pitämään kiinni tavoitteestamme tuoda tarjolle hyvin suunniteltu auto, joka herättää tunteita. Eikä ainoastaan siksi, että se on sähköinen, vaan koska se on mahtavan tehokas pikku peto.

Isoimmat paukut Kiinassa

Sen lisäksi, että Polestar tietää taistelevansa ensisijaisesti Tesla Model 3:n kanssa, tietää se myös sen, missä taistelut tullaan käymään.

Polestarin ensisijainen markkina-alue on Ingenlathin mukaan Kiina. Toimitusjohtaja uskoo, että jopa 40 prosenttia brändin myynnistä tulee maailman väkirikkaimmasta maasta.

– Kiinassa on sitouduttu sähköiseen liikkumiseen. Katsokaa vaikka, kuinka nopeasti he siirtyivät sähköskoottereihin. Se tapahtui ihan parissa vuodessa.

– Lisäksi Kiina on yksi iso markkina-alue, jossa on samat säännöt joka paikassa. Euroopassa myyntimme käynnistyy kuudessa maassa, joissa jokaisessa on omat juridiset ja kaupalliset kiemuransa.

Kiinan jälkeen eniten paukkuja Polestar aikoo laittaa Norjaan, jossa niin ikään on tehty isoja satsauksia liikenteen sähköistymiseen.

Kahden tehtävän mies

Ingenlath ei ole jättänyt tehtäviään Volvolla, vaan hoitaa tällä hetkellä kahta tonttia.

– Jos katsot kalenteriani, niin huomaat, että vietän perjantai-iltapäiväni Robinin [Page, Volvon nykyinen muotoilujohtaja] kanssa ja puhumme muotoilusta. Mutta sekään ei kerro ihan kaikkea, sillä olen edelleen mukana monissa muotoiluprosessin vaiheissa, Ingenlath sanoo.

Ingenlathin mukaan hän on Polestarin verkkareissa noin 80 prosenttia ajasta. Loput 20 prosenttia menee Volvojen muotoja miettiessä.

Lähde: Polestar, Automotive News Europe

Lue myös:

    Uusimmat