Ruotsin Örebron onnettomuuskone on tuttu kokeneelle laskuvarjohyppääjälle Pasi Pirttikoskelle.
Kone oli ollut hyppykäytössä pitkään, Pirttikosken mukaan ainakin vuodesta 2003 lähtien. Mies itse hyppäsi koneella kymmenkunta laskuvarjohyppyä vuonna 2013.
– Turbiinikoneet ovat hyviä ja luotettavia, Pirttikoski kuvailee.
Lue myös: Lennonjohdon kysymys lentäjälle juuri ennen Örebron onnettomuutta jäi ilman vastausta
Onnettomuuskone oli tyypiltään DHC-2 Turbo Beaver. Pirttikosken mukaan konetyyppi on laskuvarjohyppäämisessä harvinainen, mutta hyvä kone.
– En ole törmännyt kuin tuohon yhteen ainoaan. Ei niitä kovin paljoa hyppykoneena ole.
Pirttikoski kehuu erityisesti koneen hidaslento-ominaisuuksia ja nopeaa nousuvauhtia.
– Hyppykoneeksi se oli hyvä. Sisällä oli ahdasta, jolloin kone on teho-painosuhteeltaan toimiva.
Lue myös: Ruotsin turmakone tuskin ehti edes sadan metrin korkeuteen – asiantuntija vertasi tapausta Jämijärven onnettomuuteen
Koneeseen mahtui Pirttikosken mukaan 8–10 ihmistä varusteista ja polttoaineesta riippuen. Koneen ainoa miinuspuoli Pirttikosken kokemuksen mukaan oli sen ahdas ovi. Pirttikoskella ei ole tietoa, onko vastaavilla koneilla tapahtunut onnettomuuksia muualla.
Örebron torstaisessa lento-onnettomuudessa kuolivat kaikki koneessa olleet yhdeksän ihmistä. Koneessa oli kahdeksan laskuvarjohyppääjää ja koneen lentäjä.