Keuruun Hawk-turma: Mika laukaisi heittoistuimen, kun sama kone teki hätälaskun vuonna 1988 – "Tuntui aika uskomattomalta"

Tällä viikolla Keuruulla pudonneen Hawk-suihkukoneen heittoistuimet ovat jo kerran aiemminkin pelastaneet lentäjät hengenvaaralta. 

Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla viime maanantaina. Suihkuharjoituskoneen ohjaajat pelastautuivat koneesta heittoistuimin. Kone tuhoutui.

Lentäjä Mika Jakonen pelastui samaisesta koneesta heittoistuimella vuonna 1988, kun laskeutumistelineiden rikkouduttua laskeutumassa ollut Hawk syttyi tuleen. Hän pitää tapahtunutta harvinaisena yhteensattumana.

– Tuntui aika uskomattomalta, että 35 vuoden jälkeen samalla koneella jouduttiin käyttämään heittoistuinta uudelleen. Ei varmaan paljon ole maailmalla tuollaista tapahtunut, Jakonen kertoo MTV Uutisille.

Hän toteaa, että kone on yksi muiden joukossa. Asiasta tekee harvinaisen se, että suurimmassa osassa heittoistuimen käyttötilanteista päätös tehdään koneen ollessa ilmassa. Silloin kone yleensä tuhoutuu maahantulossa. 

Jakosen tapauksessa vuonna 1988 oli toisin. 

"Tuli selkärangasta, että pitää päästä nopeasti pois"

Onnettomuus tapahtui Pirkkalan lentokentällä Pirkanmaalla 16. joulukuuta 1988. 

Satakunnan Lennoston HW-320 oli päättämässä mittarilähestymisharjoitusta, jossa lähestytään kiitotietä vain mittareiden avulla. Onnettomuuden suurin syy oli luultavasti todella huono sää.

– Tiukka sumu ja ilman kosteusprosentti oli niin korkea, että se veti kiitotien ihan valkoiseksi huurusta. Kaikki oli samanväristä, taivas, maa ja kiitotie, Jakonen kertoo.

Laskeutuessa alas tultiin niin lujaa, että koneen laskeutumistelineet murtuivat. Koneen liukuessa maata pitkin syttyi sen siivissä olevat polttoainesäiliöt tuleen. Jakonen ei nähnyt koneesta ulos katsoessaan muuta kuin liekkejä.

– Ei tarvinnut miettiä, että mitä tekee. Tuli selkärangasta, että pitää päästä nopeasti pois. Ei siinä enää sen jälkeen ollut epäselvyyttä, Jakonen muistelee.

Salamannopea hetki

Heittoistuimen käyttöä harjoitellaan ilmavoimissa simulaattorilla ja varjolla alastuloa myös käytännössä, mutta heittoistuimen toiminnan voi kokea vain tosipaikan tullen. Siinä ruutipanokset laukaisevat istuimen noin sadan metrin korkeuteen kovaa vauhtia. Pelastautuvaan ihmiseen kohdistuvat hetken hurjat G-voimat.

– Näin jälkikäteen muistan sen, että heittoistuin laukaistiin ja seuraavaksi sen, että ollaan lakipisteessä ja penkin varjo aukeaa, Jakonen kertoo.

Onnekkaasti kumpikin koneessa olleista loukkaantui vain lievästi, ja tuolloin 24-vuotias Jakonen pääsi pian taas koneen kyytiin. Ensimmäinen lentokerta onnettomuuden jälkeen jännitti tavallista enemmän.

– Olihan se raju kokemus. Mutta mitä nopeammin pääset lentämään, sitä helpompaa se on.

– Ei tarvinnut kuin muutama kerta käydä lentämässä, niin se unohtui, hän kertoo.

Hävittäjä vaihtui Finnairin koneeseen

Jakosella ei ole mitään huonoa sanottavaa Hawk-koneista. Hän on kouluttanut paljon nuoria lentäjiä, ja kone oli siihen tarkoitukseen mitä mainioin.

– Täytyy olla kiitollinen, että on tuollaiset heittoistuimet. Olisi käynyt tosi huonosti, jos ei olisi tuollaisia hyviä ja luotettavia laitteita, hän sanoo.

Nykyään Jakonen ohjaa hävittäjän sijaan lentokonetta Finnairilla.

– Kyllä se lentäminen on se juttu, jota minä haluan tehdä. Olen onnekas, että sain jatkaa lentämistä Finnairilla, kun se olisi Ilmavoimissa pian jäänyt, Jakonen kertoo.

Jakosen tarinasta kertoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Lue myös:

    Uusimmat