Sähköautojen tarjonta on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina. Nissan Leaf on yksi sähköautojen pioneereistä ja nyt on toisen sukupolven aika.
Nissan esitteli täyssähköauto Leafin vuonna 2010. Sittemmin Leafia on myyty yli 280 000 kappaletta, mikä tekee siitä maailman myydyimmän sähköauton. Toista sukupolvea kohtaan on siis kovat odotukset, ja perustaltaan kokonaisuus noudattaa tiiviisti edeltäjänsä viitoittamalla linjalla.
Muotoilullisesti uusi Leaf on huomattavasti kulmikkaampi kuin pyöreistä linjoistaan tunnetuksi tullut edeltäjänsä. Auto noudattaa muutama vuosi sitten nähdyn IDS-konseptiauton tyyliä, ja samaa muotoilufilosofiaa on nähtävissä myös keväällä esitellyssä uudessa Micrassa. Keulasta löytyy Nissanin nykymalliston yhteisenä piirteenä V-muoto, ja sähkömallin erottaa sinisten yksityiskohtien avulla. Sisätiloista on otettu merkittävä harppaus laatuvaikutelman osalta, eikä sisätilat tarjoa enää yhtä eksoottista ilmettä kuin aikaisemmin.
Myös tekniikan osalta on otettu harppaus eteenpäin. Sähköautolle olennaisimpana tekijänä akun koko on kasvanut 40 kWh:iin, ja tämän turvin valmistaja lupaa toimintamatkaksi 378 kilometriä. Teho on kasvanut ja nyt moottori tarjoaa aiemman 80 kW:n (109 hv) sijaan 110 kW (150 hv) ja vääntöä on tarjolla 320 Nm. Normaalilla 3 kW:n tehoisella latauksella akun saa täyteen 16 tunnissa ja loogisesti 6 kW:n latauksella 8 tunnissa. Pikalatauksella pääsee 80 prosenttiseen lataukseen 40 minuutissa. Vuoden 2018 lopulla uudesta Leafista on vielä tulossa tehokkaampi ja suuremmalla akkukapasiteetilla varustettu versio.
Ajamisen kannalta mielenkiintoinen uudistus on e-Pedal-järjestelmä. Käytännössä autoa hallitaan normaalissa liikenteessä pelkästään yhdellä polkimella ja kaasupolkimen nostamisen jälkeen auto hidastaa alkuun sähkömoottorin avulla ja lopulta pysäyttää auton normaaleilla jarruilla. Auto myös pysyy paikallaan mäessä ilman kuljettajan toimintaa ja auto lähtee liikkeelle jälleen poljinta painettaessa. Voimakkaat jarrutukset kuten hätätilanteet hoidetaan edelleen perinteisellä jarrupolkimella.
Nissan tuo uuteen Leafiin myös ProPilot-ajoavustinjärjestelmät. Käytännössä järjestelmä yhdistää aktiivisen kaistallapitoavustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen, ja pitää auton omalla kaistallaan vakioetäisyydellä edellä ajavasta. Järjestelmään kuuluu myös pysäköintitoiminto, joka pysäköi auton täysin automaattisesti hallitsemalla sekä ohjausta, jarrua ja vaihteiden vaihtoa.
Uusi Leaf saapuu Euroopan markkinoille 2018 tammikuussa.
Kuvat: Valmistaja
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.