Ruuhkamaksuja voidaan ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön Helsingin ja Tampereen seuduilla.
Valtio on alustavien sopimusten mukaan edistämässä lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi ruuhkamaksujen käyttämisen.
Ruuhkamaksuja otettaisiin käyttöön vilkkailla pääväylillä yksityisautoilun ja sen päästöjen vähentämiseksi.
Arvostelijat pitävät ruuhkamaksuja vain uutena verona autoilijoille, mutta kannattajat puhuvat esimerkiksi niiden tuomien päästövähennysten puolesta.
Ruuhkamaksuista puhutaan hiljattain julkaistuissa valtion ja kaupunkiseutujen välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa mal- sopimusluonnoksissa.
– Niin kuin Mal-sopimuksessa on kirjattu tällä sopimuskaudella, valtion kanssa on sovittu, että valtio edistää lainsäädäntöä. Teemme muutosta yhdessä valtion kanssa, kertoo Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Lakimuutoksen valmistelu ei ole vielä alkanut liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta lakimuutos on jo hallitusohjelman perusteella tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.
Lue myös: Tiemaksut mahdollisia Tampereella, pormestari ei usko ruuhkamaksujen toteutumiseen: "Uskon sen olevan välivaihekeskustelu"
Päästövähennykset ja joukkoliikenne kiinnostavat
Kaupunkiseutuja ruuhkamaksut voivat kiinnostaa päästövähennysten lisäämiseksi sekä joukkoliikenteen ja pyöräilyn suosion kasvattamiseksi.
– Meillähän on kaupunginhallituksen hyväksymä hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelma. Toimenpideohjelmassa lukee, että asiaa pitää selvittää ja olemme apuna siinä. Selvitämme myös sitä, millä tavoin tällä seudulla sellaiset maksut olisivat käytössä, Putkonen kertoo.
Toistaiseksi ei ole valittu tapaa, jolla ruuhkamaksuja mahdollisesti kerättäisiin.
– Meillä on Mal-suunnitelma vuodelta 2019. Siinä oli versio, jossa pääteillä on porttimallisia ratkaisuja eli sitten, kun ohittaa tietyn kohdan niin siitä tulee maksu. Tätä mallia kuitenkin myös kritisoitiin. Teknologiaa kehitetään koko ajan ja arvioimme, millainen teknillinen ratkaisu olisi paras mahdollinen tällä seudulla, Putkonen selvittää.
Turun ja Oulun kaupunkiseutuja koskevissa sopimuksissa ei puhuta ruuhkamaksuista. Näillä seuduilla joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä on tarkoitus edistää muilla keinoilla.
Turun seudulla Kunnat ja ELY-keskus esimerkiksi jatkavat yhteistyössä pyöräilyn pääreittien puuttuvien osuuksien ja nykyisten pääreittien parantamisen suunnittelua ja toteuttamista.
Oulun seudulla selvitetään lähijunaliikenteen käynnistämisen edellytykset ja vaikutukset.