S-ryhmä ryhtyy yhteistyöhön maailman suurimpiin kuuluvan päivittäistavarakaupan ketjun kanssa. Ketju pyrkii näin parantamaan kilpailuasemaansa muun muassa Lidlin kanssa.
S-ryhmä käynnistää yhteistyön ranskalaisen kauppajätin, Carrefourin kanssa. Carrefourin myynti on noin 80 miljardia euroa vuodessa.
Kyseessä on merkittävä muutos S-ryhmän, ja muiden pohjoismaisten osuuskauppojen hankinnassa.
– Pohjoismaiset osuuskaupat ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä hankintayhtiö Coop Tradingin kautta. Yhteinen tavoitteemme on hyödyntää mahdollisimman paljon Carrefourin kanssa tehtävää yhteistyötä, sanoo SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Coop Tradingin kautta tullesta tuotteita on käytetty S-ryhmän omissa, hintavetoisissa Xtra ja Rainbow-merkkeissä. Yhtiössä ovat mukana S-ryhmän lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan osuuskauppajätit.
– Yhteistyö parantaa myös kilpailuasemaamme suhteessa Lidliin. Pidämme koko ajan huolta kyvystämme kilpailla hinnalla. Asiakkaan näkökulmasta Rainbow- ja Xtra tuotteiden laatu, oli kyse sitten pastasta tai tomaattikastikkeesta, säilyy ennallaan tai paranee, sanoo Päällysaho.
Myös Carrefour on viime vuosina kehittänyt omaa private label-strategiaansa niin, että se pärjäisi Lidliä vastaan. Viime vuonna yhtiö lanseerasi erityisesti Lidliä kampittavan Simpl-merkin.
Suomessa Lidlin liikevaihto on kasvanut joka vuosi muutaman prosentin vauhtia ja on noin 1,7 miljardia euroa.
Hyllyihin toi tulla myös aivan uusia merkkejä
Yhteistyö Carrefourin kanssa ei välttämättä heijastu S-ryhmän toisen ulkomaisen kumppanin, brittiläisen ruokajätti Tescon tuotteiden hyllytilaan.
– Tescon kanssa jatkamme normaalisti. Tescosta olemme tuoneet erityisesti Tesco’s Finest sarjaa, joka ei lähtökohtaisesti ole ison volyymin tuotemerkki, sanoo Päällysaho.
Carrefour voi lisätä kilpailua myös tuotevalikoiman yläpäässä. Yhtiöllä on omia korkeamman hinnan tuotteita Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa. Myötä, Suomessa kokonaan uusia merkkejä saattaa tulla S-ryhmän hyllyihin. Esimerkiksi Ranskassa Carrefourilla on korkeatasoinen alueellisiin herkkuihin keskittynyt Reflets de France-merkki.
Päällysahon mukaan yhteistyö Carrefourin kanssa ei aja itsenäisiä brändejä ahtaalle.
– Jokaisessa tuotekategoriassa on johtava ykkösbrändi. Carrefourin kanssa tehtävällä yhteistyöllä pidämme huolen siitä, että entistä useampaan hintaportaaseen löytyy kaupan oma merkki, sanoo Päällysaho.
S-ryhmässä omien merkkien osuus myynnistä on osuusliikkeen mukaan alle 20 prosenttia. Suomessa kaupan omien merkkien osuus ruokakaupan myynnistä on muutoinkin on selvästi alhaisempi kuin useissa muissa Euroopan maissa. Briteissä omat merkit lohkaisevat jo puolet myynnin arvosta.
Kaventaako yhteistyö Carrefourin kanssa kotimaisten brändituotteiden myyntiä ja hyllytilaa S-ryhmän kaupoissa?
– Olemme pieni kansakunta. Meille on tärkeää siitä, että kotimainen ruokateollisuus voi hyvin ja voi kehittää uusia tuotteita, sanoo Päällysaho.
Ruuan lisäksi Carrefourin merkkejä voi tulla käyttötavaraan. Tämä voi näkyä erityisesti Prismojen valikoimassa. Carrefourilla on omien merkkiensä alla private label -elektroniikkaa.
Lue myös: Yllättävä Suomi-ruoka päätyi myyntiin Italian Lidliin: "Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan"
1:28