Aiemmin on saattanut olla haastavaa arvioida sitä, että kuluvatko omat rahat pääsääntöisesti herkkuihin vai terveelliseen ravintoon. Jatkossa ainakin S-Ryhmän asiakkaiden on helpompi seurata omaa kulutustaan kaupparyhmän julkistaman Omat ostot -palvelun avulla.
– Ostokset eivät ole enää pelkkiä rivejä kuiteilla, vaan tarjoamme näkymän siihen, mihin eurot oikeasti kuluvat. Moni uskoo ostavansa enemmän salaattia kuin suklaata, mutta datasta paljastuva totuus voi yllättää, sanoo johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta.
Video: Näin pidät salaatin tuoreena pidempään
Palvelusta näkee myös, mihin myymälöihin ostokset keskittyvät ja mihin kellonaikaan kaupassa tulee käytyä useimmin.
– Palvelu kehittyy verkossa asiakkaiden toivomusten pohjalta. Mikäli asiakas haluaa lisätä esimerkiksi kasvisten kulutusta, vähentää ostamiensa muovipussien määrää tai suosia kotimaisia tuotteita, tulemme tarjoamaan tähän jatkossa apukeinoja, Ääri lupaa.
Palvelulla voi seurata ostoja S-ryhmän Prisma-, S-market-, Sale-, Alepa-sekä Kodin Terra -ketjuissa. Muiden ketjujen, kuten ABC:n, Sokoksen, Emotionin, Marks & Spencerin sekä verkkokauppojen ostokset tulevat palveluun vaiheittain.
S-ryhmä muistuttaa asiakkaan aina päättävän mihin hänen asiakas- ja ostotietojaan saa käyttää.
– Kehitämme asiakastiedoilla palveluita, jotka hyödyttävät ennen kaikkea asiakkaita itseään. Uskomme, että monelle asiakasomistajalle omien ostotietojen helppo seuranta ja hyödyntäminen arjessa voi tulevaisuudessa olla jopa Bonusta tärkeämpi syy käyttää vihreää korttia, Ääri arvioi.