Äänimerkkiä tulisi käyttää ennaltaehkäisevästi – ei "koulutusmielessä", vaaratilanteen jo tapahduttua.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Saako painaa tööttiä, jos joku törttöilee liikenteessä?
Vastaus: Tieliikennelain 47 § määrittelee perusteet äänimerkin käytölle: Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.
Pykälän alku on varsin yksiselitteinen: äänimerkkiä tulee käyttää, jos sen käytöllä saadaan vältettyä vaaratilanteen syntyminen tai onnettomuus. Kyse on siis ennaltaehkäisemisestä.
Valitettavan usein äänimerkkiä kuulee kuitenkin käytettävän virheellisesti, vasta vaaratilanteen jälkeen. Silloin sen käyttö ei ole enää tieliikennelain mukaista vaaran välttämistä, vaan äänimerkinantajan tosiasiallisena tarkoituksena on, mitä todennäköisemmin, toisen tienkäyttäjän "kouluttaminen".
Erikoinen muinaisjäänne
Edellä mainitun pykälän kohta "muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa" on vanha muinaisjäänne, joka jostain käsittämättömästä syystä haluttiin säilyttää laissa myös kesällä 2020 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen. Kyseessä ei ole millään tavalla vakiintunut toimintatapa ja sen omaksuminen omaan ajotapaan aiheuttaisi lähinnä hämmennystä ja mahdollisesti myös provosoitumista ohitettavassa.
Uskon tuon lauseen alkuperäisenä ajatuksena olleen, että kyseistä mahdollisuutta käytettäisiin esimerkiksi kevyen liikenteen varoittamiseksi ennen ohittamista kapealla tieosuudella. Näissäkin tilanteissa äänimerkistä on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä pyöräilijän pelästyessä seuraukset saattavat olla vakavat.
Tyypillisiä äänimerkin väärinkäyttötilanteita: opetusajoneuvo
Opetusajoneuvon nähdessään osa autoilijoista välillä unohtaa sen perässä olevan valkoisen kolmion perimmäisen merkityksen: kolmion viesti muille tienkäyttäjille on, että kyseisen ajoneuvon kuljettaja vasta harjoittelee autolla ajoa.
Äänimerkin soittaminen opetusajoneuvon takana, esimerkiksi tämän sammuttua liikennevaloihin, ei ainakaan vauhdita etenemistä. Elämänsä ensimmäisiä liikkeellelähtöjä tekevä oppilas stressaa kytkimen nostoa aivan riittävästi ilman takana tulevan autoilijan hätäilyäkin. Äänimerkki saa oppilaan helposti hätääntymään ja sammuttamaan auton yhä uudestaan ja sitten aikaa vasta kuluukin.
Lue myös: "Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan seuraukset näkyvät nyt
Tyypillisiä väärinkäyttötilanteita: hevonen tai hevosajoneuvo
Hevosella on hirven koko ja paino. Kun autoilija lähestyy tiellä hevosta tai hevosajoneuvoa, on tärkeää toimia oikein tilanteen turvallisuuden takaamiseksi – riippumatta siitä, lähestytäänkö hevosta edestä (kohtaamistilanne) vai takaa (ohitustilanne).
Missään tapauksessa sen enempää ohitus- kuin kohtaamistilanteessakaan ei tule käyttää äänimerkkiä, sillä kaikki yllättävät äänet saattavat pelästyttää eläimen.
Saaliseläimen vaiston omaavana hevonen pyrkii pakenemaan mahdollista uhkaa. Pakoreaktiosta seuraa aina vaaratilanne hevoselle, ratsastajalle ja muulle liikenteelle.