Kuluvana talvena nollan molemmin puolin sahannut lämpötila on aiheuttanut haasteita teiden talvikunnossapidolle.
Uudenmaan ELY-keskuksen projektipäällikön Jami Vähäsoinin mukaan talven sääolosuhteiden vuoksi on jouduttu tekemään paljon liukkaudentorjuntaa.
Lunta on hänen mukaansa tullut ajoittain paljon, mutta se on sulanut pitkän lauhan jakson aikana.
– Hyvin monesti pitäisi olla jo hiekoittamassa, kun olemme vasta auraamassa.
Lue myös: Lauha talvi tuhoaa tiet: Ilmastonmuutos nostanut kunnossapitokuluja
Suomen tieyhdistyksen yksityistieasiantuntija Teuvo Taura toteaa, että lumiset pakkaskelit ovat mukavia teiden kunnossapidon kannalta.
Yksityistiet ovat hänen mukaansa pääasiassa sorapintaisia teitä, jotka voivat vaurioitua niiden rungon sulaessa kesken talven.
– Silloin tien pintarakenteeseen alkaa syntymään kuoppia.
Vähäsoini jatkaa, että sahaavat lämpötilat aiheuttavat äkillisiä päällystevaurioita.
Lue myös: Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"
"Teiden suolaaminen on kustannustehokkain keino"
Teiden suolaus jakaa suomalaiset Vähäsoinin mukaan kahteen koulukuntaan: puolustajiin ja vastustajiin. Vastustajat kritisoivat suolausta muun muassa sen aiheuttamilla ympäristösyillä ja autojen ruostumisella.
– Henkilökohtaisesti olen suolaamisen kannalla. Se on iso liikenneturvallisuustekijä liikenneympäristössämme, Vähäsoini sanoo.
Hän kertoo, että mielipiteitä jakava keino on tällä hetkellä kustannustehokkain ja nopein.
– Toivottavasti menetelmät ja materiaalit kehittyvät ajan myötä.