Tässä toimintaohjeet, jos satuit rikkomaan autosi ajamalla monttuun.
Viime aikoina on uutisoitu runsaasti maanteiden päällystevaurioista, jotka ovat kurittaneet erityisesti Etelä-Suomen tiestöä. Olemme kertoneet muun muassa siitä, kuinka nopeusrajoituksia on jouduttu vaurioiden vuoksi laskemaan sekä siitä, millä perusteilla korjauksiin varattuja määrärahoja jaetaan.
Väylävirasto kertoo tiedotteessaan, että viimeisten viikkojen olosuhteet ovat olleet poikkeukselliset, sillä runsaat vesisateet saapuivat nopeasti pakkasten jälkeen.
Tällainen muutos on Väyläviraston mukaan omiaan vaurioittamaan asfalttipäällysteitä, jos vesi pääsee päällysteen alle. Myös nastarenkaat kuluttavat märkää päällystettä kuivaa enemmän.
Lue myös: Mistä löytyvät Suomen huonokuntoisimmat tiet? Lähetä meille kuva!
Virasto kehottaa varautumaan vaikeisiinkin kelirikkoihin kevään mittaan. Säätilalla on kuitenkin vielä suuri vaikutus lopulliseen tilanteeseen eri puolilla maata, ja ennusteet tarkentuvat viraston mukaan maaliskuussa.
Miten tilannetta hoidetaan?
Väylävirasto kertoo, että asfaltissa olevien reikien paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa. Paikkaustyötä päästään tekemään tehokkaammin silloin, kun pinnat kuivahtavat.
– Ensisijainen toimenpide on varoittaa liikennettä päällysteen vaurioista. Myös nopeusrajoituksia voidaan joutua laskemaan tai kaistoja sulkemaan ongelmallisimmilla tieosuuksilla, kunnes vauriot saadaan pysyvämmin korjattua, teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola kertoo Väyläviraston tiedotteessa.
Olosuhteissa on nyt paljon eroja Suomen sisällä, sillä suuressa osassa maata vallitsevat vielä tasaisemmat talvikelit.
– Päällysteiden pintavauriot ovat jo nousseet ilmiöksi pääkaupunkiseudulla, mutta suuressa osassa maata vallitsevat vielä tasaiset talvikelit. Haasteiden odotetaan kuitenkin siirtyvän kevään edetessä yhä pohjoisemmaksi.
Mitä tienkäyttäjä voi tehdä?
Tienkäyttäjien kannalta olennaisinta on Väyläviraston mukaan se, että liikenteessä ollaan varovaisia ja nopeus sovitetaan vallitseviin olosuhteisiin.
Lue myös: "Maalaisjärjen käyttö on sallittua" – millaisista asioista liikenteessä on syytä ilmoittaa johonkin?
Havaituista vaurioista kannattaa ilmoittaa eteenpäin: jos kyseessä on kiireellinen liikennettä vaarantava ongelma, ilmoita siitä Tienkäyttäjän linjalle (p. 0200 2100). Kaikki muut valtion väyliä koskevat palautteet hoituvat Liikenteen asiakaspalvelun kautta. Palauteväylän kartasta näkee myös sen, onko kyseinen ongelma jo ilmoitettu ja otettu käsittelyyn.
Mikäli Tienkäyttäjän linjalle soittaa 112 Suomi -sovelluksesta löytyvän painikkeen kautta, välittyy paikkatieto automaattisesti. Tämä voi nopeuttaa korjaus- ja varoittamistoimenpiteisiin ryhtymistä.
Mikäli tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä vahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, voi tienkäyttäjä hakea ELY-keskukselta korvausta syntyneistä vahingoista.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkasi pari vuotta sitten, että vahingon tapahduttua on olennaista kuvata huolellisesti sekä vahinkopaikka että aiheutuneet vauriot.
– Mikäli vauriot ovat suuret tai on aiheutunut henkilövahinkoja, on syytä tehdä ilmoitus poliisille. Mahdollinen tutkintailmoitus liitetään aikanaan korvaushakemukseen.
Vesalainen kehotti kirjaamaan tapahtumapaikan ja -ajan ylös mahdollisimman tarkasti.
– Mikäli tapauksella on silminnäkijöitä, kannattaa heiltä pyytää lausunnot ja yhteystiedot, jotka liitetään myöhemmin korvaushakemukseen.
Auton korjauskustannuslaskelman voi laatia vahingon suuruudesta riippuen joko autokorjaamo tai vahinkotarkastaja.
Lue myös: Pitäisikö kitkakuskien peräti kiittää nastarenkailla ajavia? – "Jos kaikilla olisi allaan kitkat..."
Tienpitäjä voi päästä kuin koira veräjästä
Vesalaisen mukaan tienpitäjä voi välttyä korvausvelvollisuudeltaa esimerkiksi silloin, jos routavauriosta on kerrottu liikennemerkillä tai nopeusrajoitusta on alennettu tavanomaisesta.
– Nämä toimenpiteet ovat helppoja ja edullisia, mutta tienkäyttäjien näkökulmasta katsottuna täysin väärä tapa. Tiet tulisi pitää niille suunnitellulla nopeudella ajettavassa kunnossa, Vesalainen sanoi.
ELY-keskuksen mukaan tienkäyttäjä voi saada korvausta vahingosta vain silloin, kun tien kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti tai jotain tavanomaiseen tien kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä. Pelkkä tien huono kunto ei oikeuta korvauksen saamiseen.
Lue myös: Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremmin
Lähteet: Väylävirasto, ELY-keskus