Sähkö- ja hybridiautojen osuus Suomen autokannasta kasvaa, ja kauppaketjut laajentavat latausverkostojaan jatkuvasti. Suurista päivittäistavaraketjuista vain Lidl aikoo pitää lataamisen maksuttomana.
Sähkö- ja hybridiautoja ladataan kotien lisäksi muun muassa kauppareissuilla, ja erityisesti K-ryhmä laajentaa nyt latausverkostoaan vauhdilla. Ensi vuoden loppuun mennessä K-ryhmällä on yhteensä 400 latauspaikkaa 70 toimipisteessä.
– Kyseessä on useamman miljoonan euron investointi Suomeen, ja latausverkostosta tulee valtakunnallinen. Merkittävää on myös se, että verkostoon tulee sata pikalatauslaitetta. Tällä hetkellä Suomessa on noin 150 julkista pikalatauslaitetta, eli lisäys on merkittävä, sanoo autokaupan uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja Heikki Ahdekivi K-ryhmästä.
K-ryhmän pikalatauslaitteilla sähköauton akut saa ladattua tyhjästä lähes täyteen noin 45 minuutissa.
Tähän asti lataaminen on ollut K-ryhmän asiakkaille ilmaista, mutta latauspaikkoja aletaan pian muuttaa maksullisiksi.
– Varsinkin pikalatauspisteistä tulee maksullisia ensi vuoden puolella ja vähitellen varmasti siirrytään siihen, että myös hitaista paikoista tulee maksullisia. Eli siinä mielessä näemme, että tästä tulee myös liiketoimintaa, Ahdekivi sanoo.
Hinnoitteluperusteita ei Ahdekiven mukaan ole vielä päätetty.
S-ryhmällä maltillisemmat suunnitelmat
Tällä hetkellä eniten sähköautojen latauspisteitä on S-ryhmän toimipisteissä. ABC-asemat mukaan lukien latauspaikkoja on 250 kappaletta 90 toimipisteessä. Verkoston laajennussunnitelmat ovat kilpailijaa maltillisemmat.
S-ryhmä ei ole vielä tehnyt päätöksiä siitä, montako uutta latauspaikkaa ensi vuoden aikana rakennetaan, mutta ryhmän mukaan puhutaan joistakin kymmenistä paikoista.
– Analysoimme nyt sitä, paljonko latauspisteitämme käytetään ja missä niille olisi lisätarvetta. Paikkojen määrä tulee meilläkin kasvamaan sitä mukaa kun autojen määrä Suomessa kasvaa, sanoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen.
S-ryhmän latauspisteistä osa on ilmaisia, mutta pääsääntö on Lyytikäisen mukaan nyt ja jatkossa se, että asiakkaat maksavat lataamastaan sähköstä.
Lidlillä vain yksi latauspiste
Selkeästi takamatkalta omaa latausverkostoaan on laajentamassa Lidl, jolla on tällä hetkellä latausmahdollisuus vain yhden myymälänsä pihalla. Kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkosen mukaan muutamia lisäpaikkoja otetaan käyttöön jo tällä viikolla ja myöhemmin tämän vuoden aikana.
– Tänä vuonna perustetaan kahdeksaan myymälään latauspisteet. Haemme nyt tulevien kuukausien aikana kokemuksia, minkä jälkeen teemme päätöksiä jatkosta. Joka tapauksessa olemme päättäneet laajentaa latausverkostoamme, Kaikkonen sanoo.
Uusia latauspisteitä rakennetaan ensisijaisesti valtateiden varsilla sijaitsevien Lidl-myymälöiden yhteyteen. Lidl aikoo pitää latauspisteet ilmaisina asiakkailleen.
Ladattavat hybridit nousussa
Vaikka sähkö- ja hybridiautojen suhteellinen osuus autokannasta on vielä pieni, ovat suomalaiset innostuneet erityisesti ladattavista hybrideistä.
Tammi-kesäkuussa ensirekisteröitiin 2 876 ladattavaa hybridihenkilöautoa, kun vielä viime vuonna vastaavaan aikaan luku oli 1 013 ja edellisenä vuonna 572.
Prosentuaalisesti eniten ovat vähentyneet diesel-autojen ensirekisteröinnit. Alkuvuonna rekisteröitiin 16 722 uutta diesel-henkilöautoa. Viime vuoden tammi-kesäkuuhun verrattuna pudotusta tuli parikymmentä prosenttia.