Aggressiivinen ja harhaanjohtava sähkösopimusten myynti on lisääntynyt. Puhelinmyyjät taivuttelevat kuluttajia vaihtamaan sähköyhtiötä myös kyseenalaisin keinoin.
Vantaan Energia on yksi niistä monista sähköyhtiöistä, joiden asiakkaita on houkuteltu vaihtamaan sähköntoimittajaa kyseenalaisin keinoin.
– Aika villiäkin toimintaa on ollut. Silmäänpistävää on ollut se, että erityisesti iäkkäisiin ihmisiin on kohdistettu tämmöisiä puhelinmyyntikampanjoita. Se näkyy sitten meidän omassa asiakaspalvelussa, kun asiakkaat soittavat, että sähkön myyjä vaihtui eikä ollut tarkoitus. Me ohjataan sitten asiakkaita ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon, kertoo Vantaan Energian myyntijohtaja Ilkka Reko.
Sopimus tulee yllätyksenä
Ongelma on tuttu myös kuluttajavirastossa. Tänä vuonna viranomaisille on tehty noin sata valitusta sähkösopimusten pakkomyynnistä. Kotiin saattaa tupsahtaa uusi sähkösopimus, vaikka asiakas olisi pyytänyt vain tarjousta tai lisätietoja.
– Se tyypillinen tapaus voi olla semmoinen, että kuluttaja sitoutuu sopimukseen tietämättään tai tahtomattaan. Tietenkin jokainen puhelinmyyntitilanne on ainutlaatuinen ja omanlaisensa, mutta ihan selkeästi tiettyä kaava noudatetaan näissä, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.
Kuluttajaviranomaiset neuvovat asiakasta ottamaan heti yhteyttä sopimuksen lähettäneeseen yritykseen.
– Pitää ottaa yhteyttä kyseiseen elinkeinonharjoittajaan ja selvittää tilanne heti. Vaikka tuntuisi täysin perusteettomalta ja asiattomalta se saatu tilausvahvistus, lasku tai kirje, niin ei sen asian hoitamatta jättäminen useinkaan edistä sitä asiaa vaan päinvastoin silloin se menee vielä mutkikkaammaksi, neuvoo Hakamäki.
Kaksi viikkoa aikaa perua
Kuluttajalla on 14 vuorokautta aikaa perua sopimus, mutta se voi olla vaikeaa, jos ei esimerkiksi enää saa yhteyttä puhelinmyyjään tai kyseiseen yritykseen. Syksyllä kuluttajan turva hieman paranee, kun lakimuutos antaa lisäaikaa sopimuksen kiistämiseen.
– Lokakuussa on tulossa sähkömarkkinalakiin mahdollisuus kiistää tämä sopimus. Sen voi kiistää vielä silloinkin, kun se sähkön toimitus on jo alkanut, vinkkaa Ilkka Reko.
Kyseenalaiseen markkinointiin ovat syyllistyneet kuluttajaviraston mukaan muutamat yritykset, jotka ovat välillä ehtineet jo vaihtaa nimeä ja omistajaakin.
– Kilpailu on viime vuosina koventunut. Siitähän tämä kertoo. Uusia toimijoita on tullut markkinoille ja tämä hakee nyt muotoaan, arvioi Reko.
Monet vain nielevät harminsa
Viranomaisten tietoon tulee todennäköisesti vain murto-osa tapauksista. Monet kuluttajat nielevät harminsa eivätkä edes yritä päästä eroon kyseenalaisin keinoin myydystä sähkösopimuksesta.
– Vain pieni osa ottaa yhteyttä viranomaiseen. Toivottavasti suuri osa saa itse hoidettua asiat. Paljon on myös sellaisia kuluttajia, jotka nielevät tappiot ja pyrkivät myöhemmin eroon epämieluisasta sopimuksesta, uskoo Hakamäki.
– Suurin osa asiakkaista ei reagoi ja kärsii nahoissaan kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen. Viranomaisten tietoon tulee ehkä muutama prosentti tapauksista, arvelee Reko.