Sähköyhtiö, jonka sähköntoimitus on keskeytetty jo kesäkuussa, lähettää edelleen laskuja kuluttajille.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan on tullut useita ilmoituksia sähköyhtiö 365 Hankinnan lähettämistä laskuista. Virasto kertoo tiedotteessaan, että 365 Hankinnan sähköntoimitus on keskeytetty, joten sen laskut ovat perusteettomia, eikä niitä pidä mennä maksamaan.
Sekä 365 Hankinta Oy:n että Fi-Nergy Voima Oy:n sähköntoimituksen keskeytettiin kesäkuussa tasevastaavan puuttumisen vuoksi. Keskeytyksen jälkeen heidän asiakkaansa siirtyivät muiden sähköyhtiöiden asiakkaiksi.
365 Hankinta on kuitenkin jatkanut laskujen lähettämistä, sillä useat asiakkaat ovat saaneet yhtiöltä laskuja vielä syyskuunkin aikana. Laskuissa on vaadittu yhteensä 118,80 euron palvelumaksuja elokuun alussa alkaneelta vuoden jaksolta.
Lue myös: Näistä firmoista tehdään nyt kaikkein eniten valituksia kuluttajaviranomaisille
KKV muistuttaa, että kuluttajilla ei voi olla 365 Hankinnan kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, johon väitetty laskutus voisi perustua, eikä kuluttajien pidä maksaa saamiaan laskuja.
KKV kehottaa tekemään laskusta reklamaation laskussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
Mikäli 365 Hankinta jatkaa laskujen perintää reklamaatiosta huolimatta, on syytä olla yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan.
0:20
Laskuissa maksun saajaksi on kerrottu ruotsalainen Cargus Sol och Vind AB -yritys. KKV:n mukaan tämän ruotsalaisyrityksen hallituksessa istuva henkilö on ollut varajäsenenä myös toimintansa keskeyttäneen Fi-Nergy Voima Oy:n hallituksessa.
Ennen kuin 365 Hankinnan sähköntoimitus kesäkuussa keskeytyi, useat kuluttajat olivat maksaneet yhtiölle ennakkoon maksuja tulevasta sähkönkäytöstä. KKV:n mukaan 365 Hankinnan tulisi palauttaa nämä rahat kuluttajille.
Lue myös: Yhtiö laskutti sähköstään ennakkoon eikä palauttanut liikamaksuja: Kuluttajavirasto saanut satoja yhteydenottoja – "Räikeää piittaamattomuutta"
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto