Kuluttaja-asiamies pyytää poliisia tutkimaan, onko sähköyhtiö 365 Hankinta syyllistynyt törkeään petokseen.
Sähköyhtiö 365 Hankinta Oy on kuluttaja-asiamiehen mukaan erehdyttänyt tai pyrkinyt erehdyttämään kuluttajia lähettämällä heille aiheettomia laskuja ja haastamalla heidät tuomioistuimeen.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan 365 Hankinta on laittanut vireille lähes tuthat velkomuskannetta käräjäoikeuksiin, joissa vaatimuksen perusteena on ollut "avoin lasku". Useissa tapauksissa KKV:n mukaan velkomuskanne on ollut yhtiön ensimmäinen yhteydenotto asiakkaaseen.
365 Hankinnan sähköntoimitus keskeytettiin vuonna 2021 Fingridin purettua 365 Hankinnan ja Fi-Nergyn tasepalvelusopimuksen. Sen jälkeen yhtiö on edelleen lähettänyt laskuja kuluttajille.
Lue myös: Jos sait tällaisen laskun, älä maksa! – KKV: "Jotkut eivät ole edes olleet asiakkaina"
Ei saatavia
KKV kertoo, että yhtiö on esimerkiksi perinyt kuluttajalta sopimussakkoa sopimusrikkomuksesta, vaikka hänellä ei ole ollut mitään sopimusta yhtiön kanssa. Lisäksi yhtiö on velkonut konkurssiin asetetulle sähkönmyyjälle Fi-Nergy Voima Oy:lle kuuluneita saatavia.
Koska tapauksia on paljon, kuluttaja-asiamies pyytää poliisia tutkimaan, ovatko 365 Hankinta Oy ja sen vastuuhenkilö syyllistyneet teolla rikosalain mukaiseen törkeään petokseen.
Kuluttaja-asiamies on avustanut kuluttajia kymmenissä oikeudenkäynnissä. Käräjäoikeudet ovat hylänneet kaikki yhtiön kanteet, joissa kuluttaja-asiamies on avustanut kuluttajaa.
Kuluttajien erehdyttämisen lisäksi kuluttaja-asiamies katsoo, että yhtiö on väärinkäyttänyt tuomioistuimia periessään olemattomia saatavia.
KKV:n tiedotteen mukaan 365 Hankinta on nostanut velkomuskanteita, vaikka vastaaja on riitauttanut saatavan jo ennen haastehakemuksen jättämistä. Teon vahingollisuutta lisää se, että kanteen kohteeksi joutuminen on kansalaiselle henkisesti raskas kokemus ja aiheuttaa heille aina taloudellisen riskin.