Suomen 1,6 miljardin euron elintarvikeviennistä vain 90 miljoonaa menee Euroopan suurimmille markkinoille Saksaan. Kehnoa lukua yritetään nyt parantaa poikkeuksellisen isoilla ponnistuksilla.
Jeanette Krause lusikoi suomalaista mäntyjäätelöä, Denn´s luomukaupan edessä Berliinissä.
– Männyn maistaa tässä kyllä joka tapauksessa ihan selvästi. Ja voisiko olla, että vähän myös vaniljan. Hyvää tämä on, Krause kuittaa.
Auralaisen Suomisen Maidon viittä eri Jymy-jäätelöä saa nyt Denn’s luomuketjun 300:sta myymälästä eri puolilta Saksaa. Lisäksi Denn’sin emoyhtiö, luomutukku Dennree toimittaa Jymyjä myös kymmeniin muihin liikkeisiin.
– Nyt kesäkuun lopussa me olemme mukana Denn’sin isossa markkinointikampanjassa. Jymy on yksi kansituotteista lehtisessä, joka jaetaan kaikkiin saksalaisiin kotitalouksiin, Suomisen Maidon toimitusjohtaja Horst Neumann hehkuttaa.
– Mikään muu suomalainen elintarvike ei tähän mennessä ole ollut Saksassa näin laajasti esillä ja saatavilla.
Liikevaihto vielä vaatimatonta
Suomisen Maidon Saksan viennin liikevaihto ei parhaimmillaankaan juuri heilauta Suomen vientilukuja. Yhteistyö kuitenkin tasoittaa tietä muille merkkituotteille. Nimenomaan niistä Saksaan ja myös muualle suuntautuvassa elintarvikeviennissä on ollut pulaa.
– Viennin osuus meidän noin kahden miljoonan euron liikevaihdostamme on tänä vuonna varovasti arvioiden 15-20 prosenttia, Neumann sanoo ja myöntää samaan hengenvetoon, että osuus voi muuttua merkittävästikin, jos saksalaiset ihastuvat Jymy-jäätelöihin.
Samaan aikaan, kun Suomisen Maito yrittää läpimurtoa Denn’s luomuketjun kanssa, Pohjois-Saksassa kolme kauppaketjua on ottanut valikoimiinsa kymmeniä suomalaisia tuotteita. Yhteistyötä tehdään muiden muassa Edekan ja Globuksen kanssa.
– Nyt on saatu vakuutettua maahantuojat ja muutamat isot ketjut. Sen jälkeen pitää vielä saada jokainen kauppias tilaamaan suomalaisia tuotteita ja kaupoissa asiakkaat on houkuteltava ostamaan niitä, Business Finlandin alaisen Food from Finland -ohjelman Saksa-vastaava Lili Lehtovuori luettelee.
Edellytykset menestykseen olemassa
Savottaa siis riittää, mutta Lehtovuori uskoo, että suomalaisilla tuotteilla on nyt edellytyksiä menestyä.
– Suomella on hyvä maine ja meillä on nyt tarjolla myönteisellä tavalla uusia ja erilaisia tuotteita, Lehtovuori tähdentää.
Tuoreiden ponnistusten taustalla on maataloustuottajien MTK:n, maatalousministeriön ja Business Finlandin alkuvuoden 3-4 miljoonan euron panostus Berliinin Grüne Woche –messuihin.
Suomalaista ruokaa tehtiin ”villistä luonnosta” -sloganin alla tunnetuksi hartiavoimin. Nyt satsaus tuottaa ensimmäisiä konkreettisia tuloksia.
Lupaavia kilpailukykyisiä brändejä
Suomisen Maito teki pari vuotta töitä ennen kuin palaset Denn’sin kanssa loksahtivat paikalleen. Alkuvaiheessa Business Finland tuki ja auttoi, mutta loppupeleissä Denn’sin ovet aukesivat yrityksen omien ponnistusten ansiosta.
Lili Lehtovuori pitää Jymyä hyvänä esimerkkinä kansainvälisille markkinoille suunnatusta brändistä, joita elintarvikevientiin kaivataan.
Hän myöntää, että brändäys ei ole ollut Suomen suuria vahvuuksia, mutta nyt tälläkin saralla on kuulemma tapahtunut paljon. Muiden muassa alkoholivalmistajat ovat rakentaneet tuotteidensa tarinat nimenomaan vientimarkkinoita ajatellen.