Suomalainen autokauppaketju Kamux on löytänyt Saksan markkinoilta houkuttelevan kasvusauman. Yhtiö täyttää tyhjiötä suurten merkkiliikkeiden ja pienten paikallisten toimijoiden välissä. Kuumana käyvä keskustelu diesel- ja bensa-autojen tulevaisuudesta ei himmennä Kamuxin kasvuodotuksia.
Suomalaisketjun ulkomaan liiketoiminnoista vastaava johtaja Olli Kilpi puhkuu intoa Hampurin Nedderfeld-autokauppakadulla muutaman kilometrin päässä lentokentästä. Kamux teki viime vuonna hyvän tuloksen ja kasvaa Saksassa 30 prosentin vuosivauhtia.
– Täällä on suuria merkkiliikkeitä, jotka keskittyvät ennen muuta uusiin autoihin. Sitten on pieniä paikallisia toimijoita ja tietysti yksityishenkilöiden välistä käytettyjen autojen kauppaa. Täältä puuttuu yhtenäinen ketju, jonka hinnat ovat edulliset, joka on luotettava ja palvelee hyvin, Kilpi erittelee Saksan markkinatilannetta ja Kamuxin konseptia.
Hänen mukaansa vastaavaa ei todellakaan ole Saksassa tarjolla eikä merkittävää samaan markkinarakoon pyrkivää kilpailijaa ole toistaiseksi näköpiirissä.
– Tässä ei ole kysymys siitä, että nimenomaan suomalaiset tulevat mukaan Saksan käytettyjen autojen kauppaan, vaan siitä, että joku tekee asiat täysin eri tavalla kuin mitä täällä on tähän asti tehty, Kamuxin Saksan maajohtaja Oliver Michels tähdentää.
Hänen mukaansa 80 miljardin euron markkina kasvaa myös jatkossa, vaikka viime vuonna kirjattiin reilun prosentin pudotus. Yksi syy oli kiivaana käyvä keskustelu dieselautojen tulevaisuudesta.
– Dieseleiden merkitys on edelleen suuri ja se myös pysyy sellaisena, Michels vakuuttaa. Yli puolet Kamuxin Hampurin seudun neljässä liikkeessä myymistä autoista on dieseleitä.
– Tottakai meille tulee asiakkaita, jotka ovat epävarmoja julkisen keskustelun vuoksi. Kun heille selittää, että ajokiellot eivät juuri vaikuta heidän jokapäiväiseen elämäänsä, epäilyt yleensä haihtuvat. Myös jatkossa on vielä paljon niitä saksalaisia, jotka ostavat dieselautoja, hän vakuuttaa.
Kamuxin viime vuoden liikevaihto oli lähes 530 miljoonaa euroa. 130 miljoonaa siitä tulee jo ulkomailta eli Ruotsista ja Saksasta.
– Konsernina me tavoittelemme yli kymmenen prosentin vuotuista kasvua. Suomessa on vielä tilaa kasvaa, mutta on aivan selvää, että jatkossa iso osa kasvusta tulee Ruotsista ja Saksasta. Me emme näe mitään kasvun esteitä, Kilpi painottaa.
Toistaiseksi Kamux keskittyy Hampurin talousalueeseen, mikä on vähän suurempi kuin Suomi. Kilven mukaan ”toisella silmällä” seurataan kuitenkin myös muita metropolialueita.
– Esimerkiksi Ruhrin alue, missä on yhteensä 15 miljoonaa ihmistä, on hyvin houkutteleva. Ei ole mitään syytä miksi meidän konseptimme ei toimisi siellä, Michels sanoo.
Lue myös: Tässä 7 tärkeintä tarkistusta, kun olet ostamassa käytettyä autoa – "Vaativat usein ammattilaista ja korjaus maksaa"
Hänen mukaansa Kamux on saksalaisiin kilpailijoihin verrattuna edullisempi, koska sisäänosto on hyvin ammattimaista ja varasto kiertää kaksi kertaa nopeammin kuin muilla. Lisäksi kiinteät kustannukset pidetään matalina, vaikka hyvään palveluun ja luotettavuuteen panostetaan.
– Me emme tee myymälöistä hienoja lasipalatseja. Jos tekisimme, meidän olisi vaikea väittää, että hinnat ovat edullisempia kuin muilla, Michels korostaa.