Toyotan omistajat ovat suomalaisista uuden auton ostajista merkkiuskollisimpia, kertoo Kauppalehti.
Toyota on viihtynyt Bisnoden Loyalty Awards -merkkiuskollisuuspalkintojen kärkikolmikossa aiempinakin vuosina, mutta nyt se nousi pitkästä aikaa ensimmäiseksi.
Tiedot perustuvat markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden tutkimukseen Trafin viime vuoden ensirekisteröintitilastoista.
Merkkiuskollisuuden lisäksi tutkimuksessa mitattiin myös eri automerkkien vetovoimaisuutta. Vetovoima kertoo, kuinka paljon kyseinen automerkki on saanut uusia asiakkaita muilta merkeiltä.
Tänä vuonna tutkittiin ensimmäistä kertaa myös eri automerkeistä käytyjä nettikeskusteluja ja niiden sävyä. Tämän tutkimuksen teki Bisnoden tytäryhtiö SN4.
Japanilaiset kärjessä – Volkswagen piti pintansa
Toyota nousi nyt merkkiuskollisuustutkimuksessa viime vuoden kakkostilalta ykköseksi. Toyotalla ajavien tyytyväisyyttä korostaa se, että se on merkkiuskollisuuden ykkönen myös käytetyissä autoissa.
Kakkospaikalle kiilasi Subaru, joka sijoittui viime vuonna viidenneksi.
Merkkiuskollisuus Top-10
- Toyota
- Subaru
- Dacia
- Skoda
- Kia
- Nissan
- Ford
- Volkswagen
- Volvo
- Audi
Viime vuoden merkkiuskollisuustutkimuksessa Dacia oli ykkönen. Tällä kertaa se sijoittui kolmanneksi. Dacia voitti kuitenkin automerkkien vetovoimaisuusvertailun. Hossain kertoi Kauppalehdelle, että vanha asiakaskunnan ollessa pieni ja kun merkki kasvaa kovaa vauhtia, se on hyvin vetovoimainen.
Skandaalien riepottelema Volkswagen sijoittui kaikesta huolimatta kahdeksanneksi, kun viime vuonna se oli seitsemäs. Hossainin mukaan päästöskandaalin mahdolliset vaikutukset näkyvät vasta ensi kesänä, jos silloinkaan.
Eniten automerkilleen uskollisia löytyy 56–75-vuotiaiden ikäluokasta. Automerkkiä vaihtavat ovat nuorempaa väkeä, jolla on tyypillisesti lapsia, korkea koulutus, hyvät tulot ja paljon velkaa.
Bisnoden Loyalty Awards -merkkiuskollisuuspalkintoja on jaettu vuodesta 2006 lähtien.
Lähde: Kauppalehti