Saksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä. Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.
EU:n suurin kansantalous yrittää nostaa sähköautojen ja ladattavien hybridien määrän 1,5 miljoonaan vuoteen 2022 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen. Viime vuonna Saksassa oli 142 000 rekisteröityä sähkö- ja hybridiautoa.
Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.
Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6 000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.
Saksa on sähköautojen kehitysmaa
Kuluvan vuoden alkupuolella Saksassa myytiin reilut 31 000 sähköautoa ja vajaat 103 000 ladattavaa hybridiä. Kansantalouden kokoon nähden Saksa on edelleen sähköautojen kehitysmaa.
Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat. Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.
Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4 000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista. Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.
Sähköautojen myynti sidotaan bonuksiin
Ensi vuonna, kun markkinoille tulee uusia kohtuuhintaisia sähköautomalleja, autojätit lisäävät myymäläverkostoonsa kohdistuvaa painetta.
Esimerkiksi Audi aikoo säätää myymälöidensä bonusjärjestelmää tiettävästi niin, että täydet bonukset maksetaan vasta, jos sähköautojen osuus kokonaismyynnistä on 20 prosenttia.
Audi on vahvistanut, että bonuskuvioita ollaan muuttamassa, mutta ei ole tarkentanut yksityiskohtia.
"Tavoitteisiin mahdoton päästä"
KL:n tavoittama eteläsaksalainen Volkswagen-kauppias, joka ei halua nimeään julkisuuteen, vahvistaa, että ”20 prosentin osuudesta on ollut puhetta”.
Kokenut yrittäjä muistuttaa, että tavoitteeseen on mahdoton päästä, koska sähköautojen valikoima on rajattu ja valmistusmäärät ovat edelleen pieniä.
Bonusjärjestelmän rukkaamista suunnitellaan koko Volkswagen-konsernissa.
Toistaiseksi konkreettisia toimenpiteitä on jarruteltu. Euroopan suurin valmistaja pelkää, ettei sähköautoja pystytä vielä ensi vuonna toimittamaan kauppiaille riittävästi.
Muhkeita tarjouksia luvassa
Uuden ID.3-mallinsa myynnin kanssa VW turvautuu Saksassa jo kuitenkin poikkeusjärjestelyyn. Jälleenmyyjät toimivat vain välittäjinä. Perinteinen malli, jossa kauppias rekisteröi auton ja myy sen omaan laskuunsa, ohitetaan.
Käytännössä VW haluaa rajata kauppiaiden valtaa määritellä sähköautojen hinta. Ainakin alkuvaiheessa joudutaan turvautumaan muhkeisiin tarjouksiin, joihin kauppiaiden rahkeet eivät välttämättä riitä.
Toisaalta ”agentin” roolissa kauppiaiden marginaali pienenee ja kannattavuus heikkenee.
Autokaupassa menossa pudotuspeli
Autokauppiaita ja korjaamoita edustava autoalan keskusliitto ZDK moittii valmistajia siitä, että mallistoa lähdettiin sähköistämään liian hitaasti.
ZDK:n mielestä konsernit yrittävät uusilla bonusjärjestelyillä siirtää vastuuta omista virheistään jo muutenkin vaikeuksissa olevalle jälleenmyyntiverkostolle.
Konsulttiyhtiö Accenturen mukaan Saksan poikkeuksellisen pöhöttyneessä henkilöautojen vähittäiskaupassa on meneillään pudotuspeli, jota siirtyminen sähköautoihin vauhdittaa.
Varaosien myynnistä ja huolloista saatavat tulot putoavat merkittävästi ja samaan aikaan autojen verkkokauppa kasvaa.
Autokauppa työllistää Saksassa 440 000 ihmistä. 100 suurimman jälleenmyyntiryhmän yhteenlaskettu liikevaihto on noin 40 miljardia vuodessa.