Autojätti pelkää: Markkinat voivat romahtaa, jos sähköautojen hinnat eivät laske

Sähköautojen hinnat ovat nousussa, vaikka kaikki odottivat hintojen laskevan pikkuhiljaa vastaavien polttomoottoriautojen tasolle. Samaan aikaan EU:ssa halutaan tehdä uusien bensa- ja dieselautojen myynnistä mahdotonta vuodesta 2035 alkaen. Autojätin johtoportaassa tämä on huolta herättävä yhdistelmä.

Maailman suurimpiin autovalmistajiin lukeutuva Stellantis piirtelee synkkää kuvaa lähitulevaisuuden automarkkinoiden ylle. Amerikkalais-italialais-ranskalaisen konsernin johdossa nimittäin uskotaan, että mikäli sähköautojen hinnat eivät käänny pian laskuun, voi edessä olla jopa markkinaromahdus.

Konsernin tuotannosta vastaava johtaja Arnaud Deboeuf ilmoitti keskiviikkona, että Stellantis pyrkii laskemaan sähköautojensa valmistuskustannuksia 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

– Jos sähköautoista ei tule halvempia, markkinat romahtavat, Deboeuf totesi Automotive News Europen mukaan.

Stellantis on tuomassa markkinoille yli 75 uutta täyssähköautomallia tämän vuosikymmenen aikana.

Täyskielto herättää vastustusta

EU-parlamentin ajama uusien autojen päästöttömyysvaatimus on kunnianhimoinen. Sen tavoitteena on, että vuodesta 2035 alkaen Euroopan unionissa myytävien uusien autojen olisi oltava päästöttömiä, eli käytännössä akku- tai vetykäyttöisiä sähköautoja.

Saksa on asettunut vastustamaan täyskieltoa. Kiellon lykkäämistä viidellä vuodella ovat vaatineet Italia, Portugali, Slovakia, Bulgaria ja Romania.   

Vaikka sähköautojen hintojen odotetaan putoavan vastaavien polttomoottorimallien tasolle ja aikanaan myös niiden alapuolelle, ovat viimeaikaiset hinnankorotukset olleet myrkkyä tälle kehitykselle.Valmistajilla on myös vaikeuksia vastata sähköautojen kasvaneeseen kysyntään.

Mikäli sähköautojen hinnat jatkavat nykyistä nousuaan vielä pitkään, voidaan markkinoilla ajautua ikävään tilanteeseen siinä vaiheessa, kun uusien polttomoottoriautojen myynti lakkaa vuonna 2035.

Vaikka Stellantiskin on tähtäämässä uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamiseen Euroopassa, ilmaisi pääjohtaja Carlos Tavares huolensa siitä, ettei päättäjiä tunnu kiinnostavan, onko autovalmistajilla riittävästi raaka-aineita muutoksen toteuttamiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat