Saksassa nostettu petossyyte Volkswagenin entistä toimitusjohtajaa vastaan päästöhuijauksen vuoksi

Volkswagen AOP
Julkaistu 15.04.2019 15:59

MTV UUTISET – STT

Saksassa syyttäjät ovat nostaneet petossyytteen autovalmistaja Volkswagenin entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta henkilöä vastaan.

Syytteiden taustalla on niin kutsuttu "dieselgate"-päästöskandaali, jossa Volkswagen jäi Yhdysvalloissa kiinni dieselautojensa päästömittausten manipuloimisesta.

Volkswagenin johtajia syytetään petoksen lisäksi kilpailulainsäädännön rikkomisesta.

–  Heitä syytetään useista rikoksista, jotka kietoutuvat osaksi yhtä suurta rikollista tointa, johon kuuluu erityisen vakava petos, syyttäjät kertovat lausunnossaan.

Winterkornin ohella muiden syytettyjen henkilöllisyyttä ei julkistettu, eikä toistaiseksi ole tiedossa, onko heidän joukossaan Volkswagenin nykyisiä työntekijöitä.

Syyttäjät pitävät Winterkornia päätekijänä, jonka katsotaan tietäneen laittomasta päästömanipuloinnista ja valehdelleen asiasta viranomaisille.

Martin Vinterkorn​​​​​​​

Saksassa syyttäjät ovat nostaneet petossyytteen autovalmistaja Volkswagenin entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta henkilöä vastaan.

Skandaali maksanut kymmeniä miljardeja autoyhtiölle

Winterkornia vastaan nostettiin syytteet myös Yhdysvalloissa viime vuonna. Syyttäjien mukaan Winterkorn tiesi yhtiön päästöhuijauksesta jo vuoden 2014 toukokuussa ja päätti jatkaa huijausta. Saksalaissyyttäjät ovat samalla kannalla.

Yhdysvaltain syyttäjien mukaan kesällä 2015 Winterkorn myös toimi puheenjohtajana yrityksen päämajassa Saksassa järjestetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sitä, kuinka yritys huijaa Yhdysvaltain viranomaisia päästöissä. Syyttäjien mukaan kokouksen jälkeen Winterkorn valtuutti yrityksen jatkamaan valehtelua.

Winterkorn erosi autojätin palveluksesta muutama päivä päästöhuijausskandaalin paljastumisen jälkeen syyskuussa 2015. Volkswagen myönsi tuolloin huijanneensa diesel-autojensa päästömittauksissa. Päästömanipulointi koski maailmanlaajuisesti noin 11:tä miljoonaa autoa.

Päästöhuijausskandaalin jälkipyykin pesemisen on arveltu aiheuttaneen Volkswagenille 29 miljardin euron kulut. Yksin Saksassa se on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä. 

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen