Sohvakaupat olivat tulla kalliiksi Sannalle, joka halusikin perua tekemänsä ostoksen. Lopulta hän maksoi 150 euroa siitä, että ei saanut mitään.
Sanna, nimi muutettu, oli haaveillut uuden sohvan ostamisesta, ja kun hänen kotipaikkakunnalleen tuli sohvia myyvä pop up -myymälä, joka lupaili suuria alennuksia, niin hän lähti katsomaan itselleen uutta laiskanlinnaa.
Sanna kertoi, että myyjät olivat erittäin tyrkyttäviä, ja hän alkoi ihmetellä liikkeen hinnoittelua, sillä eräänkin sohvan hinta oli hänen myymälävisiittinsä aikana ensin 2400 euroa, sen jälkeen 1700 euroa ja lopulta 900 euroa.
– Tuotteen alkuperäistä hintaa ei lukenut missään, joten mistä voi tietää, paljonko alennus oikein on.
Lopulta Sanna päätyi ostamaan 900 euron hintaisen sohvan. Hän ei nähnyt juuri sitä kyseistä sohvaa, jonka hän osti, sillä väriä ei ollut esillä myymälässä, mutta sitä löytyi varastosta.
Kaupat tehtiin, mutta jo illalla Sanna alkoi katua ostostaan ja halusi perua kaupat.
Korona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut myös valituksien määrää – näistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille eniten, katso video!
3:00
Vaadittiin puolet tuotteen hinnasta
Tämä ei kuitenkaan ollut myyjän mieleen. Sanna kertoo, että hänelle alettiin huutamaan ja uhkailemaan oikeustoimilla. Sannalta vaadittiin 450 euron maksua siitä, jos hän peruu kaupat.
– Sanoin, että ei missään nimessä! He halusivat puolen sohvan hinnan siitä, että minä en ostaisi mitään!
Sanna selvitti asiaa kuluttajaneuvonnan kautta. Hän ehdotti myyjälle, että maksaisi 10 prosenttia kauppahinnasta ja pyöristi luvun 100 euroon. Pitkän vekslauksen jälkeen he päätyivät 150 euron korvaukseen tilauksen peruuttamisesta.
Lue myös: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty data
Laillisesti tässä ei ole mitään väärää. Koska yrityksellä ei ole palautus- tai peruutusoikeutta, kuluttajalla ei ole oikeutta perua tehtyä kauppaa ilman korvausta, kun on kyse myymälämyynnistä.
– Ymmärrän tämän, mutta että vaadittiin puolta sohvan hinnasta ja uhkailtiin ja huudettiin, sitä en hyväksy. Toiminta oli kaikin puolin omituista, Sanna sanoo.
Sanna ei ole ainoa, joka ei ole ollut tyytyväinen kyseisen yrityksen toimintaan. Vuosina 2019–2021 Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) on tullut kymmenen yhteydenottoa samaan firmaan liittyen.
"Myyjällä on oikeus vahingonkorvaukseen"
KKV:n johtava asiantuntija Raija Marttala toteaa, että tilanteessa on edetty lain mukaan, mutta moni asia olisi voitu hoitaa huomattavasti paremmin.
– Tällaisessa tapauksessa kuluttaja voi rikkoa sopimuksen peruuttamalla tilauksen ennen kuin tuote on luovotettu ostajalle, mutta myyjällä on oikeus vahingonkorvaukseen, hän selittää.
Kuluttajasuojalaissa todetaan, että jos ostaja peruuttaa tavaran tilauksen, myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista.
KKV:n Marttala lisää, että jos tilauksen peruu nopeasti, myyjälle aiheutuvat hyödyttömät kulut voivat olla esimerkiksi toimistokulun tyyppisiä.
Marttalan mukaan useilla huonekaluliikkeillä on kategorisesti olemassa 10 prosentin sopimussakko. Sannalta vaaditut 450 euroa eli 50 prosenttia ovat hänen mielestään ihan liikaa.
– Se on ehdottomasti kohtuutonta! Jopa 150 euroa on yläkanttiin, sillä se on vajaat 17 prosenttia tuotteen hinnasta. Sekin saattaisi muuttua kuluttajariitalautakunnassa pienemmäksi, varsinkin kaupat peruttiin saman päivän aikana, hän toteaa.
Kuluttajia ei saa johtaa harhaan
Sannan mukaan tuotteille luvattiin suuret alennukset, mutta alkuperäisiä hintoja ei ollut näkyvillä. Tämä ei Marttalan mukaan ole asianmukaista toimintaa.
– Alennusten, joita ilmoitetaan, kuuluu olla todenmukaisia ja perustua hintoihin, joita yritys on aiemmin käyttänyt.
Myös se, että tuotteen hinta vaihteli suuresti, kuulostaa Marttalan mukaan hyvin erikoiselta.
– Toki hinnoittelu on vapaata ja periaatteessa yritys voi muuttaa hintoja miten tahtoo, mutta markkinointi ei saa tulla tästä syystä kuluttajalle harhaanjohtavaksi, hän selittää.
– Syy, miksi alennusprosentteja ja korkeita lähtöhintoja ilmoitetaan, on ehkä se, että tuotteesta halutaan tehdä houkuttelevampi kuluttajalle. Hänelle tulee ajatus, että hän saa laadukasta tavaraa arvoonsa nähden paremmalla hinnalla ja tekee hyvät kaupat, vaikka pahimmassa tapauksessa kyse voi olla siitä, että tuotetta ei koskaan olekaan myyty korkeammalla hinnalla.