Black Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta

2:49img
KATSO MYÖS: Näin tunnistat keinotekoisen alennuksen.
Julkaistu 24.11.2022 08:44
Toimittajan kuva
Pauliina Ainasoja

pauliina.ainasoja@mtv.fi

@ainasojapauliina

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tulevista Black Friday -valituksista suurin osa koskee kodinkone- ja elektroniikkakauppaa. Ilmoituksia tulee myös huonekalu- ja vaatekaupoista.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tehdään kymmeniä valituksia ja kuluttajailmoituksia Black Fridayn tarjouskampanjoista, kertoo viraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki. Valitukset koskevat jo toteutuneita kauppoja ja ilmoitukset epäkohtia esimerkiksi markkinoinnissa.

Vuonna 2022 Black Friday on perjantaina 25. marraskuuta.

Lue myös: Näitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"

Kolme yleisintä valitusaihetta

Valitukset liittyvät erityisesti verkkokaupoista tilattuihin tuotteisiin. Kivimäki listaa MTV Uutisille kolme yleisintä valitustyyppiä:

1. Verkkokauppias peruuttaa kuluttajan tekemän ja maksaman tilauksen

Tällöin verkkokauppias lähtee peruuttamaan sitovan sopimuksen esimerkiksi tilanteissa, joissa tuotteita ei ole ollut saatavilla riittävästi.

– Verkkokauppias katsoo, että hänellä olisi oikeus peruuttaa yksipuolisesti kauppa, joka kuitenkin on sitova. Tämä ei ole sallittua, Kivimäki selittää.

Ilman korvausvastuuta korvauksilta voi välttyä vain ylitsepääsemättömän esteen vuoksi. Verkkokauppiaan täytyy pitää huolta, että myy vain niitä tuotteita, joita pystyy toimittamaan.

– Totta kai tässä myös luotettavuus yritystä kohtaan heikkenee, jos tuotteita ei pysty toimittamaan.

Kuluttaja-asiamies on vaatinut muutosta tähän verkkokauppojen lainvastaiseen toimintaan. Lue lisää tästä jutusta!

Lue myös: Pitääkö paketti tullata vai ei? Muista nämä asiat, kun tilaat ulkomailta!

2. Hintavirheet verkkokaupoissa

Kivimäki kertoo, että hintavirheet syntyvät usein niin, että tavara on syystä tai toisesta merkitty eri hintaiseksi kuin myyjä on halunnut.

– Yleensä asiakas on maksanut tuotteesta vähemmän kuin kauppias olisi halunnut, ja tämä aiheuttaa usein erimielisyyksiä asiakkaan ja kauppiaan välille.

– Jos hintavirhe ei ole niin selkeä, että kuluttajan olisi pitänyt käsittää, että tämä ei pidä paikkaansa, kauppiaan täytyy myydä tuote ilmoitetulla hinnalla, Kivimäki sanoo.

Kivimäen mukaan hintavirheitä tapahtuu myös muiden kuin Black Friday -tarjouskampanjoiden yhteydessä esimerkiksi teknisten ongelmien vuoksi.

Lue myös: Suuri kulutusjuhla Black Friday saapuu – ainakin nämä suomalaiset yritykset jättävät tarjouskisan väliin: "Emme halua tukea kansallista joukkopsykoosia"

3. Tavaran toimitus viivästyy

Verkkokaupoista tuotteita ostaessa sovitaan aina toimitusaika. Kivimäki sanoo, että kauppias voi joutua korvausvastuuseen, mikäli tuotteen toimittaminen myöhästyy.

– Sekä peruutus- että viivästystapauksissa kuluttajalla on oikeus vaatia kauppaa toimittamaan tuotteen sovitussa ajassa tai vastaavan tuotteen samaan hintaan. Viime kädessä kuluttaja voi tehdä niin sanotun kateostoksen, eli ostaa tuotteen joltain muulta ja vaatia kuluja alkuperäiseltä myyjältä, Kivimäki sanoo.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"

Kuluttajailmoitukset liittyvät useimmiten harhaanjohtaviin tarjouksiin

Tiesitkö? Ensi vuoden alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Jos puolestaan yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei kuitenkaan koske.  

Lähde: KKV

Yksi yleisimmistä Black Fridayn ajan ilmoituksista liittyy tuotteiden markkinointiin. Kivimäen mukaan kauppias saattaa esimerkiksi nostaa keinotekoisesti hintoja ennen kampanjaa. Black Fridayn aikaan hinta lasketaan takaisin normaalille tasolle ja se ilmoitetaan kuitenkin tarjouksena.

– Tässä haetaan isompaa alennusprosenttia. Tällainen toimintatapa on yksinkertaisesti kiellettyä, Kivimäki sanoo.

Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen

Ilmoituksia tulee myös tarjouksista, joissa kerrotaan vain tarjoushinta, mutta ei alkuperäistä hintaa.

– Todellisuudessa tuotetta on myyty samalla tavalla aiemminkin, Kivimäki lisää.

Yksi kauppojen virheellinen toimintatapa on virheelliset tarjousajat. Näissä tilanteissa kauppa voi esimerkiksi kertoa tarjouksen olevan voimassa vain kolme päivää, mutta todellisuudessa tuotetta myydään samalla hinnalla myös ilmoitetun tarjousajan jälkeen.

– Joskus myös tarjoukset seuraavat toisiaan niin, että ainoastaan tarjouksen tai kampanjan nimi muuttuu. Välissä tuotetta saatetaan myydä hetken aikaa korkeammalla hinnalla, mutta sitten se palaa tarjoukseen. Tämä on niin ikään kiellettyä, Kivimäki sanoo.

Lue myös: Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat: "Silloin siihen ei ehkä ole kannattavaa käyttää niin paljon rahaa"

Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on neuvotteluvelvollisuus riitatilanteissa. Yleensä sovinto löytyy neuvottelun kautta. Kivimäen mukaan virasto kehottaa yritystä lopettamaan lainvastaisen toiminnan.

– Jos neuvottelut eivät tuota tulosta, tarvittaessa voimme harkita asian viemistä markkinaoikeuteen, Kivimäki summaa.

Tiesitkö? Maanantaina 28.11. koittaa vielä Cyber Monday.

Juttu on osittainen uusinta viime vuodelta, mutta siihen on lisätty ajankohtaista tietoa.

Lue myös: Ärsyttääkö Black Friday? Perjantaina vietetään myös aivan toisenlaista päivää

Lue kaikki Black Friday -uutiset täältä!

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday