Mediakonserni Sanoman operatiivinen liikevoitto kasvoi tammi-maaliskuussa 11,4 miljoonaan euroon, kun se vuoden takaisella vertailujaksolla oli 1,9 miljoonaa. Liikevaihto supistui 2,6 prosenttia 345 miljoonaan euroon.
– Kaiken kaikkiaan ensimmäinen vuosineljännes oli hyvä, arvioi toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotustilaisuudessa.
Sanoma on parantanut juoksuaan selvästi viime vuosista, vaikka operatiivinen liikevoittoprosentti oli edelleen heikohko, 3,3 prosenttia.
Duinhovenin mukaan Sanoma on kasvattanut markkinaosuuttaan Suomessa erityisesti televisiokanavien ja verkkojulkaisujen ansiosta. Muun muassa Helsingin Sanomissa digitaalinen puoli on kehittynyt hyvin.
– Suurin osa kannattavuuden parannuksesta tuli Suomen medialiiketoiminnasta, Duinhoven kertoo.
Sanoman alkuvuoden tulos sisältää kuitenkin suuren mällin. Operatiivisen liikevoiton jälkeen seuraavalla rivillä kertaluonteiset menot sisältävä liikevoitto romahti 416 miljoonaa euroa pakkaselle.
Suurin syy on runsaat kaksi viikkoa sitten julkistettu kauppa, jolla Sanoma myi hollantilaisen televisioyhtiö SBS:n. Sanoma kirjasi tappion jo ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseensa. SBS-kaupan negatiivinen vaikutus Sanoman liiketulokseen oli 425 miljoonaa euroa.
Näkymät paranevat
Sanoma ilmoitti jo SBS-kaupan yhteydessä korjaavansa näkymiään paremmiksi.
Duinhoven kertoo, että kaupan avainhyötynä on parantuva taloudellinen ja strateginen joustavuus. Sanoma keskittyy jatkossa liiketoimintoihin, joissa yhtiöllä on johtava markkina-asema tai joissa se voi saavuttaa johtavan markkina-aseman.