Sanoma kertoo vieneensä oppikirjapuolella läpi tavallista suuremmat hinnankorotukset.
Mediayhtiö Sanoman operatiivinen liikevoitto huhti–kesäkuussa vastasi lähes vuoden takaista. Se oli 53,7 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin luku oli 53,6 miljoonaa.
Oppimateriaalipuolen tulos parani, mihin vaikuttivat erityisesti liikevaihdon kasvu Espanjassa sekä ostetun Italian liiketoiminnan tulos.
Toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan oppikirjapuolella tulosta paransi Espanjan opetussuunnitelmauudistukseen liittyvä vahva kehitys. Sen odotetaan jatkuvan myös kolmannella vuosineljänneksellä.
– Hollannissa, Suomessa ja Belgiassa oppimateriaalien myyntiä kasvattivat erityisesti tavanomaista suuremmat hinnankorotukset, joita olemme onnistuneesti toteuttaneet kaikissa toimintamaissamme, sanoo Duinhoven tiedotteessa.
Suomen medialiiketoiminnoissa tulosta heikensivät Duinhovenin mukaan mainosmyynnin lasku ja kustannusten nousu. Liikevoitto liki puolittui vuoden takaisesta.
– Hinnankorotukset eivät täysin riittäneet kattamaan tilaajamäärän maltillisen laskun ja maaliskuussa toteutuneen Suplan äänikirjojen myynnin vaikutusta.
Näkymät pysyvät ennallaan
Sanoma-konsernin liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta yhdeksän prosenttia. Liikevaihto kasvoi 341,3 miljoonaan euroon 313,2 miljoonasta eurosta. Orgaanisesti liikevaihto ei kasvanut toisella neljänneksellä vuoden takaisesta.
Oppimateriaalipuolella liikevaihto kasvoi pääasiassa Italian ja Saksan yritysoston sekä Espanjassa käynnissä olevan opetussuunnitelmauudistuksen seurauksena.
Sanoma pitää näkymänsä tälle vuodelle ennallaan. Oppimateriaalipuolella edessä on vuoden huippusesonki.
– Odotamme oppimisliiketoiminnan kehittyvän vakaasti Espanjan ja Hollannin vauhdittamana tasoittaen samalla epävarmuutta, joka liittyy toisen vuosipuoliskon mainosmyyntiin Media Finlandissa, sanoo Duinhoven.
Hänen mukaansa paperin markkinahinta on alkanut laskea, vaikka se on edelleen korkealla tasolla.