Mediayhtiö Sanoman tulos heikkeni tammi-maaliskuussa. Yhtiön liiketappio ilman kertaeriä oli 20 miljoonaa euroa. Vuosi sitten tappio oli 4 miljoonaa euroa.
Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen sanoo, että tarve suunnanmuutokseen on selvä yhtiön Suomen kuluttajamedioissa. Hänen mukaansa konsernin kannattavuus ei ollut tyydyttävällä tasolla tammi-maaliskuussa.
- Kuluttajamedian toimintomme Suomessa olivat vastatuulessa ensimmäisellä neljänneksellä. Printtimainonnan myynti laski yli 10 prosenttia, eikä digitaalisen myynnin kasvu kumonnut sen vaikutusta, Kaukonen kertoo tulostiedotteessa.
Kaukosen mukaan tammi-maaliskuu oli jo 12. perättäinen vuosineljännes, kun Suomen mainosmarkkina supistui.
Sanoma julkaisee Suomessa Helsingin Sanomia, Ilta-Sanomia ja useita aikakauslehtiä. Sanoma on myös STT-Lehtikuvan suurin omistaja. Sanoma on STT-Lehtikuvan asiakas ja suurin omistaja.
Kuluttajamedian vastatuulesta huolimatta Kaukonen kiitteli tulosinfossa Helsingin Sanomien kehitystä kuluneen puolentoista vuoden aikana.
- Nyt jo yli puolet lehden tilaajista maksaa myös digitaalisesta sisällöstä, Kaukonen kertoi.
Kokonaisuudessaan Sanoman liiketappio ilman kertaeriä oli 20 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten tappiota kertyi 4 miljoonaa euroa. Liikevaihto supistui 380 miljoonaan euroon 438 miljoonasta eurosta.
Kaukosen mukaan Sanoma teki Hollannissa ja Belgiassa melko hyvän tuloksen. Muualla Euroopassa yhtiö on luopunut lukuisista lehdistä.
- Viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana jo lähes 40 prosenttia kuluttajamedian myynnistämme Hollannissa, Belgiassa ja Suomessa tuli uuden median tuotteista ja palveluista, Kaukonen sanoo.