Moottoridopingista pelätään ammattilaispyöräilyn uutta kirosanaa. Mekaanisen huijaamisen kehittyneimmät tavat kuulostavat lähes science fictionilta.
Epäilyt ammattipyöräilyssä käytettävästä niin kutsutusta moottoridopingista nousivat jälleen esiin CBS:n kovien väitteiden vuoksi. Yhdysvaltalaiskanavan 60 Minutes -ajankohtaisohjelma kertoi sunnuntaina, että 12 kilpailijaa käytti sähkömoottoriavusteista pyörää Ranskan ympäriajossa vuonna 2015.
Väitettä ei ole todistettu, mutta moottoridoping herättää keskustelua myös suomalaisissa pyöräilypiireissä.
– Totta kai tämä on vaara pyöräilyn maineelle. Pyöräily on ollut huonossa maineessa. Töitä on tehty todella paljon, että siitä päästäisiin pois, Suomen Pyöräilyunionin hallituksen jäsen Juha Aintila sanoo.
Mekaanisella huijaamisella voidaan saavuttaa hetkellisesti jopa 200 watin tehonlisäys, joka voi oikealla hetkellä käytettynä tuoda valtavan edun. Ero maalissa voi olla kymmeniä sekunteja.
Hintavia vempeleitä
Moottoridopingin kehittynein muoto perustuu magneettiseen induktioon. Takavanteeseen piilotetut magneetit pyörivät runkoon piilotettujen käämien ohi ja tuottavat tehoa.
Aintilan mukaan elektromagneettisten vanteiden on huhuttu maksavan jopa 200 000 euroa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että toistaiseksi vain yksi pyöräilijä on jäänyt todistettavasti kiinni moottoridopingista: belgialaiselle Femke Van den Driesschelle läpsäistiin viime vuoden alussa kuuden vuoden kilpailukielto, kun hänen pyörästään löydettiin moottori.
Pääkuvan videolta voit katsoa arvioita moottoridopingin villeimmistä skenaarioista.