Ferrarin F1-kuljettaja Sebastian Vettel esitti huolensa sarjan tilasta ja tulevaisuudesta Kanadan GP:ssä Lewis Hamiltonin kanssa tapahtuneen välikohtauksen jälkeen. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ja selostaja Niki Juusela jakavat Vettelin huolen osittain.
Oikarisen mukaan F1:n tulevaisuus näyttää kohtuulliselta, mutta säännöt kaipaavat muutosta. Tulevana syksynä on tarkoitus päättää vuonna 2021 voimaan tulevista uudistuksista.
– Lajin tulevaisuuden kannalta uusissa säännöissä on oleellista autojen aerodynaamikan muokkaaminen siten, että kilvanajo ja ohittaminen helpottuisivat. Tämän myötä nähtäisiin tiukempia taisteluita kuljettajien välillä. Se on tärkein asia, Oikarinen sanoo.
Sekä Juusela että Oikarinen näkevät F1:n tuulilasissa isona kynnyskysymyksenä järkevämmän tulonjaon.
– Kustannuskehitys on ollut pienien tallien kannalta täysin kestämätön. Rahanjakoa on saatava terveemmälle pohjalle, se on ihan päivänselvä asia, Juusela sanoo.
– Kukaan ei halua siihen tilanteeseen, että talleja on pian kuusi jäljellä ja kuljettajapaikkoja 12. Lajin jatkuvuus pitää jollain tavalla turvata, ja yksi keino on taata pienemmille toimijoille ylipäätään mahdollisuus osallistua Formula ykkösiin, selostaja jatkaa.
LUE MYÖS: Kova väite F1-kuskilta nykyautoista: "Kartingin ajaminen on raskaampaa"
Oikarinen hakee taloudellisella puolella vertailukohtaa lajirajojen ulkopuolelta.
– Rahanjako F1:ssä on ollut vinoutunutta kautta aikojen. Jos verrataan, miten tulonjako tapahtuu esimerkiksi NHL:ssä tai Valioliigassa, meininki on hyvin erilaista. Diktatuuria tarvittaisiin tilannetta säätelemään, Oikarinen sanoo.
– On puhuttu mahdollisesti tulevasta budjettikatosta, jonka myötä kilpailua saataisiin tasattua. Jos tällä hetkellä ollaan rehellisiä, eihän Alfa Romeolla ole ikinä mahdollisuutta pärjätä kilpailussa Ferraria tai Mercedestä vastaan. Se on kylmää matematiikkaa. Toisella taholla on vain paljon enemmän rahaa käytettävissä auton kehittämiseen.
Nykyiseen tallien väliseen epätasa-arvoon on Oikarisen mukaan valuttu Concorde-sopimus kerrallaan. Kyseessä on sisällöltään salainen FIA:n, tallien ja sarjan oikeuksia hallinnoivan FOA:n välinen sopimus. Sopimus määrittelee ehdot tallien kilpailulle sekä televisiotulojen ja palkintorahojen jakautumiselle.
Nykyinen sopimus solmittiin vuonna 2013. Concorden lisäksi taloudellista epätasa-arvoa on luonut esimerkiksi Ferrarin oma erikoisdiili sarjan kanssa.
Moottoriurheilun kuninkuussarjaa on syytetty nykyisin liian kliiniseksi. Kuljettajia on kritisoitu tarttumapinnan puutteesta.
– Jos verrataan muutaman vuoden takaiseen, McLaren teki kärjessä ollessaan kuljettajistaan marionetteja hiomalla kaiken särmän pois. Nyt se tilanne ei ole enää niin paha, Oikarinen näkee.
– Tietysti pitää muistaa, että nykyään mukana on isoja suuryrityksiä, joilla on aivan eri tavalla rahaa sarjassa kiinni kuin yhteistyökumppaneilla menneillä vuosikymmenillä. Tietenkään tällaiset tahot eivät halua näyttäytyä epämiellyttävissä kuvissa. Jos haluamme, että F1 on iso maailmanlaajuinen sarja, on hyväksyttävä isojen yritysten läsnäolo siinä. He haluavat, että kuljettavat ovat nostamassa, eivät laskemassa, yritysten arvoa, Oikarinen muistuttaa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas vähättelee renkaiden merkitystä – löysi muitakin syitä Mercedeksen hyvälle alkukaudelle
Hamiltonin ja Vettelin välikohtaus nosti pintaan keskustelun lajin tilasta. Juuselalla riittää ymmärystä turhautuneelle saksalaiselle.
– F1-romantikkona ymmärrän hyvin Vettelin turhautumisen. Kilpailijoiden tulisi voida selvittää hampaan koloon jäävät asiat varikkoalueella keskenään ilman, että siinä on lakimiehet välissä. F1-historia on täynnä ristiriitaisia tilanteita, joista annettaisiin tänä päivänä aikasakkoja, mustia lippuja ja varikon läpiajorangaistuksia.
– Maalaisjärkeä voisi ehkä käyttää enemmän kilpailun omaisissa tilanteissa, jotka liittyvät esimerkiksi ohituksiin. Tuomaristo voisi katsoa niitä enemmän sormien läpi.
Juusela muistuttaa, etteivät havaitut ilmiöt koske urheilussa pelkästään Formula ykkösiä.
– Kaikki lajit ovat toki muuttuneet aikojen saatossa. Eihän Valioliigassakaan pelaajat lähde enää fanien kanssa ottelun jälkeen kaljalle. Tietty maanläheisyys ja aitous olisi kuitenkin terve lisä formuloihin. Tietty rempseys ei veisi kuninkuusluokan statusta mihinkään. Ehkä sarja voisi ottaa ajatusmalleissa ja lähestyttävyydessä mallia Nascarista, Indysta ja miksei jopa Le Mansista.
– Kaiken ei tarvitsisi olla niin älyttömän johdettua. Tilaisuudet kisaviikonloppujen ympärillä voisivat olla avoimempia, annettaisiin persoonien olla persoonia. Markkinatalous vaikuttaa tässä älyttömän paljon. Uskon kuitenkin, että sponsoritkin ymmärtäisivät tilannetta paremmin. Kyse on naiivisti sanottuna elämästä ja kuolemasta. Kuskit ajavat 300 kilometriä tunnissa kilpaa toisiaan vastaan. Voimakkaatkin lausunnot ajoittain voitaisiin ymmärtää tämän kautta, Juusela sanoo.