FIAn, F1:n ja F1-tallien neuvottelut kulukaton alentamiseksi päättyivät viime viikolla tuloksettomina. Neuvotteluja on määrä jatkaa tällä viikolla.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen latasi sitaatin, joka on kuin Matti Nykäsen repertuaarista: "Ehkä tiesin, ehkä en"
Ensi kaudella voimaan astuvan kulukaton oli alun perin määrä olla 175 miljoonaa dollaria, mutta osapuolet päättivät alentaa sen koronaviruksen aiheuttamien taloushuolien vuoksi 150 miljoonaan dollariin.
Viime viikolla pöydällä oli ehdotus siitä, että kulukatto olisi ensi kaudella 145 miljoonaa dollaria ja vuotta myöhemmin 130 miljoonaa dollaria, mutta asiassa ei ainakaan vielä päästy yksimielisyyteen.
Pienet tallit puhuvat muutoksen puolesta, isot sitä vastaan.
Myös F1:n moottoriurheilujohtaja Ross Brawn on vakaasti sitä mieltä, että kulukatto tulisi laskea 130 miljoonaan dollariin. Kyseessä on sama summa, josta F1 puhui tulevaisuusvisioissaan jo 2018.
– Tallien täytyy selvitä, ja meidän täytyy saada heidät tuntemaan, että heillä on tulevaisuus. Kulukatto on täydellinen työkalu, jos haluamme asettaa uusiksi sen tason, missä F1:ssä liikutaan. Nyt esitetty taso on valtava määrä rahaa, ja se on valtaosalle talleista mahdollista toteuttaa – kestävästi.
– Olen sanonut tämän ennenkin: F1:ssä ei ole nykypäivänä ainuttakaan sellaista tallia, joka tekee taloudellista voittoa. Se on hullua, kun ottaa huomioon, minkälaisia palkinto- ja sponsorirahoja täällä liikkuu. Kulukattoon liittyen tulee olemaan omat vaikeutensa, mutta en näe mitään muuta keinoa, jolla saamme kuluttamisen kuriin. Olemme yrittäneet hallita kuluja vuosikymmenten ajan, mutta ilman toimivaa järjestelmää meillä ei ole keinoa sen tekemiseen.
LUE MYÖS: Jättiomaisuuden uransa jälkeen tehnyt F1-kuski oli patalaiska – jouduttiin patistamaan lenkille aamuisin: "Usein mietin, oliko hän vasta matkalla kotiin baarista"
Brawnin mukaan toinen tapa helpottaa varsinkin pienempien tallien tilannetta on uudistaa lajin kaupallista toimintamallia, niin sanottua Concorde-sopimusta, jossa määritellään esimerkiksi tulonjakoa.
Nykyinen sopimus on ollut voimassa vuodesta 2013, ja se umpeutuu tämän vuoden päätteeksi. Kolme suurinta tallia – Mercedes , Ferrari ja Red Bull – saavat tätä nykyä lähes puolet F1:n talleille jakamista palkintorahoista. Palkintopotti oli vuosi sitten noin miljardi dollaria.
– Esittämämme uusi malli on talleille parempi. On olemassa ihmisiä, jotka rahoittavat omaa talliaan, ja jos heidän odotusarvonsa on se, että ajetaan vain jonon hännillä, se ei ole kovin mielekäs odotusarvo. Uudella autolla ja uudella kaupallisella mallilla, varsinkin tulonjakoon liittyen, teemme tästä lajista paljon nykyistä houkuttelevampaa, Brawn sanoo.
Uuden sukupolven F1-autot oli määrä ottaa käyttöön ensi kaudella, mutta niiden käyttöönottoa siirrettiin säästösyistä vuoteen 2022.