Tommi Mäkisen pitkän ja ansiokkaan ralliuran viimeiseksi jäänyt ykkössija tuli sangen erikoisella tavalla 23 vuotta sitten ajetussa Monte Carlon MM-rallissa. Samalla häneltä kuitenkin vietiin ainutlaatuinen hetki uuden tallinsa Subarun kanssa.
Mitsubishillä neljä maailmanmestaruutta voittanut Mäkinen siirtyi kaudelle 2002 Subarulle, kun edellisen vuoden maailmanmestari, sittemmin edesmennyt Richard Burns päätti jatkaa uraansa Peugeot'n riveissä.
Odotukset olivat kovat, ja kolmen edellisen vuoden Monte-voittaja vastasi niihin taistelemalla uudella autolla kärkisijoista heti kauden avauskisassa.
Vastassa oli edellisvuosiin verrattuna uusi tuttavuus, kun historian ensimmäiseksi junioreiden maailmanmestariksi vuonna 2001 kruunattu Sébastien Loeb nousi viimeistään vuoden 2002 Montessa koko rallimaailman huulille.
Citroënilla ajanut Loeb johti kisaa lauantain päätteeksi 28,2 sekunnin erolla Mäkiseen, ja sunnuntaina oli ajettavana vielä lähes sata ek-kilometriä.
Sitten tapahtui jotakin merkillistä.
– Citroën oli pyytänyt mahdollisuutta renkaanvaihtoon lauantain viimeisen pätkän jälkeen, ja he jatkoivat kyselemistä. Tämä herätti kiinnostukseni, ja kun autot olivat päivän päätteeksi parc ferméssä, kävelin katsomaan niitä. Kaikissa muissa autoissa oli kahden pätkän jäljiltä likaiset renkaat, mutta Sébastienin renkaat olivat puhtaat, Subarun silloinen urheilujohtaja George Donaldson muisteli kolme vuotta sitten Dirtfish-sivuston podcastissa.
Koska renkaanvaihto oli tehty ilman lupaa, muutamaa tuntia myöhemmin Loebille langetettiin kahden minuutin aikasakko. Mäkisen vajaan puolen minuutin tappioasema vaihtui reilun puolentoista minuutin johtomarginaaliksi.
Paitsi ettei vaihtunutkaan.
Citroën sai tuomariston muuttamaan aikasakon ehdolliseksi ilmoittamalla aikeistaan valittaa Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle).
Autosportin mukaan Citroën-pomo Guy Frequelin oli myöntänyt heidän tehneen virheen vaihtaessaan Loebille uudet renkaat, mutta hänen mielestään kahden minuutin aikasakko oli liian kova rangaistus, sillä Loeb ei ollut saavuttanut lauantaipäivän päätteeksi tehdyllä renkaanvaihdolla minkäänlaista kilpailullista etua.
Kahdet eri voitonjuhlat
Tilanne aiheutti huoltoalueella hämmennystä.
– En ymmärrä tätä päätöstä. Joko rikot sääntöjä ja lennät ulos rallista, tai sitten et riko sääntöjä ja saat jatkaa, kisassa kolmanneksi sijoittunut Ford-kuljettaja Carlos Sainz ihmetteli.
Neljän pätkän päätöspäivä ajettiin läpi niin, että niin Loeb ja Citroën kuin Mäkinen ja Subaru ajattelivat molemmat olevansa kisan kärjessä.
Mäkinen ajoi vain varmistellen maaliin, sillä hänen näkökulmastaan johtomarginaali oli niin tuntuva.
– Jes, jes, jes, jes. Onneksi olkoon, kartturi Kaj Lindström tuuletti yhdessä Mäkisen kanssa, kun kaksikko ajoi viimeisen erikoiskokeen maaliin.
Myös Subarun pilttuussa olivat tässä kohtaa hymyt herkässä.
Hetkeä myöhemmin Loeb ja Daniel Elena löivät maalilinjan ylitettyään samalla tavalla kädet yhteen voiton merkiksi.
Haastatteluissa nähtiin kaksi kuskia, jotka molemmat juhlivat voittoa.
– Totta kai olen tyytyväinen. Emme voi olla muuta kuin hyvin hyvin iloisia, Mäkinen sanoi.
– Olen hyvin iloinen. Tämä on ensimmäinen MM-rallivoittoni. Olen todella todella onnellinen, Loeb myhäili.
Citroënilla saavutusta juhlistettiin lasillisella kuohuvaa, ja Loeb ja Elena pääsivät nostamaan voittopokaalit ilmaan Monacon palatsin edustalla yhdessä silloin vielä prinssinä tunnetun Albertin seurassa.
– Tällä hetkellä ei ole rangaistusta. Kaikki tietävät, että ralli tapahtuu erikoiskokeilla. Kaikki kuskit ja katsojat ajattelevat niin kuin minä. Jos myöhemmin tulee rangaistus, mikäs siinä, Loeb sanoi.
Lopputulokset uusiksi
Ja sehän tuli.
Neljä päivää kisan jälkeen uutisoitiin Citroënin päätöksestä olla jatkamatta valitusprosessiaan. Autosport piti mahdollisena syynä sitä, että FIAn valitustuomioistuin oli perinteisesti koventanut tuomariston alun perin langettamia rangaistuksia eikä päinvastoin.
Niinpä Mäkinen nousi kisan voittajaksi minuutin ja 14 sekunnin marginaalilla. Samalla hän nousi 24. MM-rallivoitollaan yksinään kaikkien aikojen voittotilaston kärkeen ohi Sainzin, Juha Kankkusen ja Colin McRaen. Sittemmin Mäkinen on pudonnut tässä tilastossa kuudenneksi, ja kärjestä löytyy tätä nykyä Loeb 80 voitollaan.
Neljäs Monte-voitto puolestaan nosti Mäkisen jakamaan legendaarisen kisan voittoennätystä yhdessä Jean Trevoux'n, Sandro Munarin ja Walter Röhrlin kanssa – tosin kukaan heistä ei koskaan voittanut kisaa neljästi peräkkäin niin kuin Mäkinen. Nykyinen Monten-valtias on yhdeksän kertaa voittajaksi kruunattu Sébastien Ogier.
23 vuotta sitten ei vielä ollut tiedossa, että vuoden 2002 Monte-voitto jäisi Mäkisen ainoaksi Subarulla ja samalla koko hänen uransa viimeiseksi – eikä sitä siis päästy edes juhlimaan asiaankuuluvalla tavalla.