Toyotan Sebastien Ogier reagoi viime hetkellä päävastustajansa, M-Sportin Sebastien Loebin rengastaktiikkaan Monte Carlon MM-rallin lauantaipäivän viimeisellä erikoiskokeella.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Rengasvalinnat olivat suuressa roolissa 13. erikoiskokeella, kun MM-rallitähdet hyökkäsivät Sisteronen haastaviin oloihin. Iso osa kuskeista, kuten pohja-ajan ajanut Kalle Rovanperä, otti alle kaksi nastatonta talvirengasta kahden asvalttirenkaan tueksi. Osa luotti jopa nastarenkaisiin.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä loisti, mutta saako suomalaistähti hyökätä sunnuntaina? Näin Jari-Matti Latvala linjaa
Voittotaistossa olevat Ogier ja Loeb ottivat riskin neljällä asvalttirenkaalla. Ogier kukisti Loebin 16,1 sekunnilla ja paljasti maalissa, että hän reagoi viime hetkellä kaimansa rengasvalintoihin.
– Olin ottamassa alle talvirenkaita, mikä olisi varmasti ollut turvallisin vaihtoehto. Näin kuitenkin, että Seb (Loeb) oli ottamassa "slicksit", joten vaihdomme renkaat nopeasti viime hetkellä, jotta saamme samat renkaat kuin hän, Ogier kommentoi hymyssä suin.
Pääkuvan videolla tyytyväisen Sebastien Ogierin kommentit taktikoinnistaan lauantain viimeisellä erikoiskokeella.
Loeb tunnusti maalissa, että 21,1 sekunnin takaa-ajomatka Ogieriin taitaa olla liikaa sunnuntaina.
– Yritimme (taktikoida), mutta Ogier näki sen. Hän vaihtoi renkaat viime hetkellä, pettyneen oloinen Loeb naurahti.
Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala hämmästeli Ogierin rohkeaa ratkaisua C Moren haastattelussa.
– Ogierilla oli jo talvirenkaat alla ristissä, mutta hän päätti vaihtaa ne viime kädessä itse nähtyään Loebin renkaat. Omasta kokemuksestani Sisteronessa voin sanoa, etten olisi ikinä lähtenyt slickseillä sinne.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rovanperän pohja-aika osoitti Latvalan mielestä sen, että talvirenkaiden käyttö oli paras ratkaisu. Ogierin etu Loebiin olisi siis voinut olla vielä isompi, jos hän olisi pysynyt alkuperäisessä rengasvalinnassaan.
– Aina talvirengas on ollut loppupeleissä nopeampi, Latvala summasi taktikoinnin haastavalla pätkällä.
Kilpailun neljä viimeistä erikoiskoetta ajetaan sunnuntaina.
Latvala analysoi yllä olevassa videossa myös Kalle Rovanperän huippupäivää, joka tuotti suomalaiselle kaksi pohja-aikaa ja nousun neljännelle sijalle.