Rallin MM-sarjan rengastoimittaja Pirellin kumit ovat olleet kuuma puheenaihe Portugalin MM-rallin ensimmäisenä kunnon ajopäivänä.
LUE MYÖS: Asiantuntijalta pysäyttävää tekstiä MM-rallissa kuohuttavien rengasrikkojen taustoista – "Koettakaa pärjätä"
Aamupäivän erikoiskokeilla Pirellin renkaat hoitivat tehtävänsä, mutta iltapäivän lenkillä renkaita hajosi yhdeltä jos toiselta kuljettajalta.
Kovimman kohtalon koki Toyotan Sebastien Ogier, joka joutui jättämään iltapäivän lenkin kesken kahden rengasrikon vuoksi. Ogier kertoi mielipiteensä Pirellin renkaista jo ensimmäisen rengasrikkonsa jälkeen.
Jutun yläreunassa olevalla videolla voit katsoa ja kuunella Ogierin terveiset Pirellin suuntaan.
Ogier ei ollut ainoa, jonka renkaat eivät kestäneet. Saman kohtalon kokivat muun muassa Hyundai-kuljettaja Ott Tänak sekä M-Sport Fordin Craig Breen, Gus Greensmith ja Adrien Fourmaux.
Renkaiden kestävyys on puhututtanut huhtikuisesta Kroatian asvalttikisasta lähtien. Pirellin rallitoiminnoista vastaava pomo Terenzio Testoni piti MTV Urheilulle puolustuspuheensa perjantai-iltapäivänä Portugalissa.
– Aamulla kaikki oli kunnossa, mutta iltapäivällä olosuhteet ovat olleet erilaiset. Jotkut kuljettajista olivat tehneet samat rengasvalinnat kuin aamulla. Olin yllättynyt, että olosuhteet olivat näinkin rajut, Testoni aloitti.
– Juuri nyt on vaikeaa sanoa, mitä on tarkalleen tapahtunut, sillä autot pitää saada ensin tänne huoltoon. Mutta voin sanoa, että olosuhteet ovat rankat. Joku kuljettajista kertoi, että olosuhteet ovat yhtä rajut kuin Turkissa.
Kyseinen kuljettaja oli MM-sarjaa johtava Kalle Rovanperä, joka vertasi Portugalin kuudennen erikoiskokeen olosuhteita Turkin taannoiseen MM-osakilpailuun.
– Pirelli ei ollut mukana Turkissa, mutta sielläkin oli useita rengasrikkoja. Kuten sanoin, olosuhteet ovat rajut, Testoni alleviivasi.
Turkissa ajettiin rankka MM-soraralli Marmariksen ympäristössä vuosina 2018–2020. Tuolloin Michelin toimi WRC-tallien rengastoimittajana.
Testonin mukaan Pirelli on kysynyt rallin MM-sarjan talleilta toiveita, kuinka renkaita pitäisi niiden mielestä kehittää. Isoja muutoksia on kuitenkaan turha odottaa lyhyellä aikavälillä.
– Sääntöjen mukaan voimme käyttää vain yhden jokerin kauden aikana, Testoni painotti.
Toyotan Elfyn Evans ja Rovanperä pitävät tiimilleen kaksoisjohtoa Portugalissa. Kumpikin Toyota-kuljettaja vältti rengasrikot.
Video: Näin C Moren asiantuntija Jari Ketomaa taustoitti toistuvia rengasrikkoja käsiinsä saaman sisäpiiritiedon valossa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.