Hyundain kova työnteko palkittiin sunnuntaina Viron MM-rallin kaksoisvoitolla. Toyotalla oli vaikeampaa.
LUE MYÖS: Ott Tänak ajoi voittoon Viron MM-rallissa, Kalle Rovanperä päätti kilpailun huimaan vetoon
Andrea Adamon johtamalla Hyundai-tallilla oli lauantain päivähuollossa pullat hämmästyttävän hyvin uunissa. Ott Tänak johti, Craig Breen oli toisena ja Thierry Neuville kolmantena.
Iltapäivän ensimmäisellä erikoiskokeella Neuville rikkoi oikean takapyöränsä ja joutui keskeyttämään. Maalissa Hyundai pääsi kuitenkin juhlimaan kaksoisvoittoa.
Vaikka tallin kuljettajat kiistatta hyötyivät lähtöpaikoistaan lauantaiaamun lenkillä, aivan kaikkea ei kuitenkaan voi panna vain lähtöpaikan piikkiin. Varsinkaan kun viime vuosina on totuttu siihen, että Hyundai on ollut kovavauhtisilla teillä suurissa vaikeuksissa.
Tänak kiitteli jo ennen rallia sitä työtä, jota tallin päämajassa Alzenaussa oli koronatauolla tehty i20-auton heikkouksien kehittämiseksi. Hän toisti kiitoksensa viikonlopun viimeisen erikoiskokeen päätteeksi.
Keski-Suomessa rakennettu Toyota Yaris on puolestaan ollut nopeissa olosuhteissa lähes lyömätön, mutta nyt Toyotalta ei tuntunut löytyvän lääkettä Hyundain lyömiseen.
Tänak pisteli 233 ek-kilometriä läpi noin 117 kilometrin keskituntivauhdilla. Lukemat eivät aivan yllä Suomen MM-rallin tasolle, mutta koko MM-sarjan mittapuulla kyseessä oli todella kovavauhtinen osakilpailu.
Tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoi WRC All Live -lähetyksessä, että Toyotalla odotettiin kilpailusta hieman kovavauhtisempaa, ja tästä johtuen auton säätöjä ei saatu osumaan kohdalleen. Toyota testasi ennen Viron rallia Suomenlahden molemmin puolin.
– Teimme valmistautumisen liian nopeissa olosuhteissa. Meillä ei ollut todenmukaista olosuhdetta, vaan se oli täysin erilainen. Se on vastaus, miksi automme ei ole ollut täydellinen.
Lopulta Toyota-kuljettajat tekivät kuitenkin eniten erikoiskokeiden pohja-aikoja. Esimerkiksi Sébastien Ogier sanoi löytäneensä toimivat säädöt vasta rallin neljänneksi viimeisellä erikoiskokeella. Sunnuntain kaikki kuusi ek-pohja-aikaa meni Toyota-kuljettajan nimiin. Toisaalta Tänakin ja Breenin ei varsinaisesti tarvinnut enää sunnuntaina riehua.
– Lopputulos oli hyvä koko tallille. Se pitää meidät molempien MM-sarjojen kärjessä. Nyt menemme täysin erilaisiin olosuhteisiin. Jatketaan työntekoa, Mäkinen päätti.
MM-sarja jatkuu 18.–20. syyskuuta Turkin kivikkoisilla ja hitailla sorateillä.