Toyotan WRC-auton takasiipi on ollut kuuma keskustelunaihe elokuun alussa ajetun Suomen MM-rallin jälkeen.
Citroenin WRC-tiimi kehittää parhaillaan uutta takasiipeä ja se pyysi Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta selvennystä sääntöihin. Ranskalaistallin mielestä kaikkien kilpailijoiden takasiivet eivät olleet sääntöjen mukaisia.
Toyotan takasiipeen ei ole tehty muutoksia sen jälkeen, kun Yaris WRC -auto debytoi MM-sarjassa 2017. Sen jälkeen takasiipi on läpäissyt kaikki FIA:n tarkastukset.
Takasiipeä koskevat säännöt jättivät varaa tulkinnalle, mutta tiettävästi tarkempien tutkimusten jälkeen todettiin, että Toyotan takasiipi työntyy 30 millimetriä liian pitkälle takapuskurista mitattuna. FIA:n rallipomo Yves Matton painotti Suomen MM-rallin jälkeen, että syyttävä sormi ei osoita Toyotaa vaan FIA:aa.
LUE MYÖS: Ott Tänakilla ja Tommi Mäkisellä huolenaihe ennen Toyotan jättipotin varmistumista – "Tutkimme asian tarkasti"
Uudet takasiipisäännöt tulevat voimaan kahden viikon kuluttua ajettavassa Turkin MM-rallissa. Myös muut tiimit joutuvat tekemään muutoksia takasiipiinsä, tosin eivät yhtä paljon kuin Toyota.
Toyota on ollut huikeassa iskussa viime kisoissa. Suomessa talli nappasi voiton ja kolmostilan. Viime viikonlopun Saksan MM-rallissa Toyota otti kolmoisvoiton MM-sarjaa johtavan Ott Tänakin johdolla.
Tallipäällikkö Tommi Mäkinen luottaa, että Toyota on vireessä myös tulevissa kisoissa, vaikka autoon tehdään muutoksia.
– Ajoimme Turkkia varten hyvät testit. Meille tulee päivityksiä jousitukseen, ja myös paljon keskustelua herättänyt takasiipi on uusi. Ja se toimii varmasti hyvin, Mäkinen kertoo.
LUE MYÖS: Fernando Alonsokin huomioi Tommi Mäkisen suojattien tempun – F1-legenda kuin ällikällä lyöty
Toyota oli Saksan asvalttikisassa ainoa talli, jolle ei sattunut ylimääräisiä murheita. Fordin Teemu Suninen joutui keskeyttämään kisan alussa tekniseen vikaan. Myös Hyundain Dani Sordolla oli tekniikkamurheita perjantaina.
Citroen WRC-auton säädöt olivat pielessä, ja lisäksi tallin ykköskuski Sebastien Ogier kärsi kaksi rengasrikkoa lauantaina. Rengasrikko pudotti myös Hyundain Thierry Neuvillen kärkikamppailusta.
Rengas- ja vannerikot olivat Toyotan murheena alkukaudesta, mutta Saksassa niitä ei tullut yhtäkään. Mäkisen mukaan asiaan oli kiinnitetty erityistä huomiota ennen Saksan osakilpailua.
– Teimme hieman design-muutosta autoon ja vanteisiin. Teimme niitä varten hyvän testin. Koetimme oikeasti särkeä niitä, mutta emme onnistuneet siinä. Ne toimivat erinomaisesti, ja siinä mielessä kokonaisuus oli täydellinen, Mäkinen sanoo.