Koko hyisen talven kestänyt odotus tulee päätökseen, kun MotoGP-kausi alkaa viikonloppuna Qatarissa.
MAINOS
Kaikki MotoGP- ja F1-viikonloput C Morella!
Varmista paikkasi – kauden avauskisat jo 26.3.
Kiinnostavia lähtökohtia kaudelle riittää. Dorna Sports, espanjalainen urheiluhallintoon keskittynyt yritys ja MotoGP:n televisiointioikeuksien omistaja, teki uuden viisivuotisen sopimuksen kaikkien yksityisten tallien kanssa tuplaten rahallisen tukensa heille. Tämä tarkoittaa esimerkiksi Monster Yamaha Tech 3 –tallin kohdalla ylimääräistä 4 miljoonaa euroa, kun talli otti kaksi uutta untuvikkokuljettajaa huoviinsa. Tämän lisäksi Dorna maksaa kaikki kilpailukohtaiset kulut kaikille talleille, oli kyseessä tehdastalli tai ei. Yhtiön taloudellisen tuen voikin olettavan tasoittavan eroja tallien välillä.
MTV3-kanavan Teknavista tuttu Marko Terva-aho aloittaa kauden alkaessa MotoGP:n selostajana. Terva-ahon mukaan ensimmäinen kisa Qatarin Losailin radalla luo oman vivahteensa kauden alkuun, sillä rata on tunnetusti vaativa ja erikoinen – pitkä suora luo vauhtia ja hiekan pöllyäminen rata-alueella nostaa esiin pito-ongelmat.
Aprilia piilottelee korttejaan
Viime kauden mestari, Repsol Honda -tallin 24-vuotias Marc Marquez ja Movistar Yamaha -tallin 22-vuotias Maverick Vinales ovat eittämättä suurimmat mestarisuosikit. Katalonialaiskuskeilla on historiaa jo juniorivuosilta 15 vuoden takaa. Parivaljakko jätti tuolloin kaikki muut nuoret kuljettajat taakseen Espanjan miniradoilla. Kaksikon edistyksen huomasi jo aikanaan kaksinkertainen 250-kuutoisten maailmanmestari Sito Pons. Kun Marquez debytoi vuonna 2013 MotoGP-luokassa, oli Vinales vielä haastajan roolissa Moto3-luokassa. Tuleva kausi onkin ensimmäinen, jolloin molemmilla on takanaan yhtä hyvin viritetty pyörä, laadukas talli sekä riittävä rahallinen tuki takanaan. Viime kaudella Vinales jäi Suzukin kalustolla neljänneksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisaa sarjassa toki muitakin. Varsinkin Ducatin kuljettajakaksikko, Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo, tulee haastamaan kärkikahinat. Dovizioso ajoi itsensä viime vuonna viisi kertaa itsensä palkintopallille ja talvitestit olivat italialaiskuskille. Kolminkertainen sarjan maailmanmestari Lorenzo luottanee 9 kilpailukauden tuomaan varmuuteen ja kokemukseen, vaikka Desmosedici ei ole kääntynyt kurveihin sisään aivan yhtä hyvin kuin voisi toivoa. Ducatin tekninen johtaja Gigi Dall’Igna saattaakin vielä yllättää kauden alkaessa, sillä joitain kortteja Aprilia tallin jättänyt herra saattaa piilotella.
Iän ei tule antaa hämätä Yamahan toisen kisakuljettajan, Valentino Rossin, kohdalla. Seitsemän maailmanmestaruutta MotoGP-luokassa ja lukuisat muut pienemmissä luokissa ovat meriittejä, joista kuka tahansa 38-vuotias olisi ylpeä. Sosiaalisessa mediassa heittämällä suosituin kuljettaja onkin persoona, jota ilolla seuraa. Rossilla onkin lähemmäs 22 miljoonaa seuraajaa, kun yhdistää italialaisen Facebook-, Twitter- ja Instagram-seuraajat.
Aprilialla Aleix Espargaron liittyminen Suzukilta toi lisää energiaa talliin. Miehen omien sanojen mukaan pyörä tuntuu hyvältä jo lyhyen kokeilukauden jälkeen. Phillip Islandin testien jälkeen espanjalaiskuski oli nopea lyhyillä vedoilla, mutta pitkän ajon tuomaa rasitusta renkaille ei ole vielä päästy tutkimaan. Qatarissa italialaistalli kokeilee todennäköisesti uutta moottoria, joka nostanee tallin entistä lähemmäs kärkikolmikkoa.
Myös suomalaisväriä
Suomalaisväriä MotoGP:ssä nähdään tulevalla kaudella useammassa luokassa. Entisen suomalaisen ratamoottoripyöräilijän Aki Ajon perustama Ajo Motorsport –talli on mukana sekä Moto2- että Moto3-luokissa. Yhteistyössä Red Bullin ja KTM-moottoripyörävalmistajan kanssa rakennettu talli juhli viime vuonna maailmanmestaruutta sekä Moto 2- että Moto3-luokissa. Moto3-maailmanmestari Brad Binder nousee kaudeksi 2017 saman tallin Moto2-luokkaan Miguel Oliveiran kaveriksi. Moto3-luokassa jatkavat Niccolo Antonelli sekä Bo Bendsneyder.
Moto3-luokassa nähdään myös suomalaisdebyytti viikonloppuna, kun 16-vuotias Patrik Pulkkinen aloittaa kisauransa Peugeot MC Saxoprintin tallissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.