Shikaani ei hillitse F1-autoja Paul Ricardin hurjassa Signes-mutkassa

7.07691596
xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 09.08.2017 23:39

MTV SPORT

Paul Ricardin legendaarinen kilparata isännöi ensi vuonna F1-osakilpailua, kun Ranskan GP tekee paluun F1-sarjaan kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Viimeksi F1-autot ovat kisanneet Paul Ricardilla vuonna 1990.  Vuosina 1991-2008 Ranskan GP ajettiin Magny-Coursin kilparadalla. 

Paul Ricardin rataprofiili on muuttunut sitten parin vuosikymmenen takaisen, sillä kisa on tarkoitus ajaa pitkällä 5,8-kilometrisenä versiona, joka oli käytössä F1:ssä muun muassa Keke Rosbergin mestaruusvuonna 1982. 

Radalla on myös kuuluisa pitkän suoran päättävä loivahko Signesin mutka. Siinä g-voimat nousevat korkeiksi, sillä kuljettajat eivät juuri hidasta kyseisessä paikassa. Hurjia vauhteja on yritetty hillitä rakentamalla 1,8-kilometriselle Mistralin suoralle shikaani eli hidastemutka ennen Signesiä. 

Kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemien simulaatioiden perusteella hidastemutkasta ei ole juurikaan hillitsemään autojen vauhtia.  

- FIA:n tutkimusten mukaan autot ajavat 343 kilometriä tunnissa ennen hidastemutkaa, ja Signesin mutkan keskikohdassa autoilla on jälleen vauhtia 343. Kuljettajat povaavat, että shikaani on kuitenkin hyvä ohituspaikka, toteaa Ranskan GP:n johtaja Gilles Dufeigneux Motrosport.comille.

Katso alkuvuodesta ajettu ratakierros Paul Ricardilta:


Tuoreimmat aiheesta

F1