Paul Ricardin legendaarinen kilparata isännöi ensi vuonna F1-osakilpailua, kun Ranskan GP tekee paluun F1-sarjaan kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Viimeksi F1-autot ovat kisanneet Paul Ricardilla vuonna 1990. Vuosina 1991-2008 Ranskan GP ajettiin Magny-Coursin kilparadalla.
Paul Ricardin rataprofiili on muuttunut sitten parin vuosikymmenen takaisen, sillä kisa on tarkoitus ajaa pitkällä 5,8-kilometrisenä versiona, joka oli käytössä F1:ssä muun muassa Keke Rosbergin mestaruusvuonna 1982.
Radalla on myös kuuluisa pitkän suoran päättävä loivahko Signesin mutka. Siinä g-voimat nousevat korkeiksi, sillä kuljettajat eivät juuri hidasta kyseisessä paikassa. Hurjia vauhteja on yritetty hillitä rakentamalla 1,8-kilometriselle Mistralin suoralle shikaani eli hidastemutka ennen Signesiä.
Kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemien simulaatioiden perusteella hidastemutkasta ei ole juurikaan hillitsemään autojen vauhtia.
- FIA:n tutkimusten mukaan autot ajavat 343 kilometriä tunnissa ennen hidastemutkaa, ja Signesin mutkan keskikohdassa autoilla on jälleen vauhtia 343. Kuljettajat povaavat, että shikaani on kuitenkin hyvä ohituspaikka, toteaa Ranskan GP:n johtaja Gilles Dufeigneux Motrosport.comille.
Katso alkuvuodesta ajettu ratakierros Paul Ricardilta: