Tavarajunayhteys Suomesta Venäjän ja Kazakstanin kautta on avautumassa. Niin sanottua silkkitieyhteyttä pitkin on jo tehty koekuljetuksia, kertoo VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen.
– Niitä menee säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuukausittain kulkee yhdestä kahteen junaa tällä hetkellä, Kosonen sanoo.
Hänen mukaansa Kiinaan on mennyt muun muassa metsä- ja terästeollisuuden tuotteita. Kyselyjä on viime aikoina ollut hyvin laaja-alaisesti liikkeellä.
– Mielenkiintoa on, että tavaraa kulkisi Suomesta Kiinaan rautateitse.
Kososen mukaan VR:llä ei ole mitään konkreettista sovittuna reitin suhteen. Kouvola Innovation -kehitysyhtiön toimitusjohtaja Martti Husu kertoo kuitenkin, että tarkoitus on avata säännöllinen reitti Kiinan Xi'anista Kazakstanin ja Venäjän kautta Kouvolaan ennen vuoden vaihdetta.
– Kazakstanin rautatiet on se operaattori, joka olisi tässä varsinainen toimija, Husu kertoo.
Kosonen arvioi, että yhteyden suuntaan on varmasti olemassa moneen suuntaan virityksiä.
– Uskon, että erilaisia mahdollisuuksia tutkitaan myös vastasuunnasta, hän sanoo.
UPM seuraa aktiivisesti
Kiinasta tulevassa junassa kulkisi Husun mukaan kaikenlainen tavara, mitä kontteihin menee. Tavarajuna ajaa reitin 10 päivässä, kun laivakuljetukset kestävät kaksi kuukautta.
– Varastotasoja voi pienentää reilusti ja täydentää varastoja sesongin kuluessa, Husu perustelee nopeamman matka-ajan etuja.
Myös Kosonen korostaa rautatiekuljetusten nopeutta verrattuna merirahtiin.
– Sellaisesta tavarasta on kyse, jolle kuljetusnopeus on tärkeätä, hän sanoo.
Husun mukaan viennissä sellukuljetukset ovat lupaavia, koska Kiinassa kasvaa voimakkaasti nettikaupan tarvitsemien kartonkien sekä pehmopapereiden kulutus. Niiden valmistuksessa tarvitaan pohjoismaista pitkäkuituista sellua.
Metsäyhtiö UPM:llä on Kouvolan lähistöllä kaksi suurta sellutehdasta, Kymintehdas ja Kaukaan tehdas.
– UPM ei toistaiseksi ole käyttänyt yhteyttä, mutta junayhteyden kehittymistä seurataan aktiivisesti, kertoo UPM:n Overseas Shipping -yksikön johtaja Jari J. Nieminen.
UPM:n tehtaiden lisäksi Kouvolan läheisyydessä sijaitsevat Metsä Groupin Joutsenon sellutehdas sekä Stora Enson Imatran tehtaat.
Noin sata junaa kuukaudessa
Silkkitieyhteyttä pitkin kulkee Kiinasta jo noin sata junaa kuukaudessa eri puolille Eurooppaa. Etäisin päätepiste on Madrid Espanjassa.
– Kasvuprosentit ovat olleet yli sataa prosenttia vuodessa, Husu kertoo.
Silkkitieyhteydellä Xi'anista Kouvolaan on Husun mukaan mittaa hieman yli 8000 kilometriä. Rata on sähköistetty koko pituudeltaan. Raideleveys on Kiinassa kapeampi, mutta siitä eteenpäin Kouvolaan on sama raideleveys. Muualle Eurooppaan kulkevilla radoilla raideleveys muuttuu Valko-Venäjän ja Puolan rajalla.
– Kazakstan on investoinut valtavasti sekä rajanylitysterminaaleihin että sähkövetureihin ja raiteisiin, Husu kertoo.
Toimijan on täytettävä vaatimukset
Kososen mukaan Kazakstanin rautatieyhtiöllä on periaatteessa mahdollisuus liikennöidä Kouvolaan saakka, sillä rajaliikenne on avattu kilpailulle. Hän kertoo kuitenkin, että toimijan pitää täyttää vaatimukset, jotka on asetettu Suomen rataverkolle.
– Kaluston ja operointitapojen täytyy olla asiamukaisessa kunnossa.